Irányba rakta a Metát a "hatékonyság éve"
Meglepően erős első negyedévről számol be a Meta, nőtt a közösségi óriás szolgáltatásait használó felhasználók száma is. A metaverzummal foglalkozó részleg nem meglepő módon továbbra is veszteséges, miközben a cég egyre komolyabb terveket sző a generatív MI területén, és a költséghatékonyság jegyében újabb elbocsátásokat tervez.
Mark Zuckerberg, a Meta elnök-vezérigazgatója pár hónapja a "hatékonyság évének" nevezte a 2023-as évet, melyben a társaságra további, jelentős strukturális átalakítások, költségcsökkentés és nem utolsósorban egy negyvenmilliárd dollár értékű részvényvisszavásárlási program vár. Zuckerberg február elején arról beszélt, hogy az idei első negyedévben az előzetes várakozásokat valamivel meghaladó, 26 és 28,5 milliárd dollár közötti árbevételre számít, miután a cég 2022-es negyedik negyedéves pénzügyi eredményei egyelőre még semmi jelét nem mutatták a kilábalásnak.
A társaság szerdán közzétett, első negyedéves eredményjelentésében valóban látszódnak a biztató jelek: a cég végül 28,65 milliárd dolláros bevételről számolt be a negyedévben, ami 3 százalékkal több a tavalyi év azonos időszakában produkált 27,91 milliárd dollárhoz képest, és az elmúlt egyéves időszakban az első olyan három hónapos időszak, amiben növekszik a bevétel. Hozzá kell tenni: a társaság adózott eredménye 24 százalékot esett 5,71 milliárd dollárra a a tavalyi év azonos negyedévében elért 7,47 milliárd dollárról.
A Meta ernyője alatt található szolgáltatásokat összességében 37 millió új felhasználó kezdte el használni az időszakban, így a napi aktív felhasználók száma (DAU) elérte a 2,037 milliárd főt, míg a havi legalább egyszer belépők (MAU) száma a várttal megegyezően a 2,99 milliárd főt.
Továbbra is égeti a dollárt a valóság
Naivitás lett volna azt feltételezni, hogy a Meta virtuális valósággal és metaverzummal foglalkozó részlege, a Reality Labs is irányba áll, már ami a bevételeket illeti. A divízió továbbra is égeti a dollárokat, a részleg a negyedéves 339 millió dolláros bevétel mellé 3,99 milliárd dolláros működési veszteségről számolt be, ami már valamivel kevesebb, mint a megelőző hasonló időszak 4,3 milliárd dolláros vesztesége.
Zuckerberg korábbi nyilatkozataival utalt rá, hogy ezzel a kezdetektől fogva számoltak a cégnél, és hogy a terület a fejlesztésébe tolt milliárdoknak köszönhetően jó darabig veszteséges marad még. A Meta a 2023-as évre úgy számol, hogy a metaverzum veszteségei idén 14,3 milliárd dollárra rúghatnak, tehát már meghaladhatják a 2022-es évre elkönyvelt mínusz 13,72 milliárd dollárt is.
CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.
A vezér hangsúlyozta: továbbra is kiemelten kezelik a metaverzumba való befektetést annak ellenére, hogy egyre több figyelmet kap a generatív mesterséges intelligencia, és mindkét területre összpontosítani kíván a jövőben, idén piacra kerülnek a Meta újgenerációs virtuális és kevert valóságos fogyasztói termékei. Hogy pontosan milyen formában épülnek be a generatív képességek a közösségi szolgáltatásokba, részletekbemenően nem tudni, Zuckerberg egyelőre MI-asszisztensekről, és a Messenger, valamint a WhatsApp csevegési élményét fejlesztő eszközökről tett említést.
A részvények örülnek
A cég második negyedévre vonatkozó előrejelzése is a vártnál jóval pozitívabb kicsengésű jövőképet vázol fel a befektetőknek és elemzőknek, így az előrejelzések és a közzétett friss eredmények hatására a Meta papírjai a zárás utáni kereskedésben több mint 12 százalékot erősödtek. A Refinitiv szerint a második negyedévre a Meta 29,5 és 32 milliárd dollár közötti bevételre számít, míg az elemzők 29,5 milliárd dolláros árbevételre számítottak.
A cég várakozásai szerint 2023-ban a kiadások összege 86-90 milliárd dollár között mozog majd, ami magába foglalja a 3-5 milliárd dollár közötti szerkezetátalakítási költségeket. A beruházási kiadások 30-33 milliárd dollár között maradnak, ezek főleg MI-vel kapcsolatos befektetésekre és a hirdetéseket kínáló termékek, például a hírfolyam és a Reels fejlesztésébe mennek.
A Meta részvények az értékük kétharmadát veszítették el 2022-ben, idén pedig eddig 74 százalékkal emelkedtek az eredményjelentés előtt, a novemberi mélyponthoz képest eddig összesen 164 százalékos az emelkedés. A tőzsde és a befektetők láthatóan értékelték a leépítési intézkedéseket, amiknek részeként eddig 21 ezer főt bocsátott el a cég.
A pozitív eredmények ellenére a Meta-vezér megerősítette, hogy a következő hónaptól kezdve további elbocsátások várhatók, láthatóan továbbra is így megy az egyensúlyozás az online hirdetési piac zsugorodása miatt. Susan Li pénzügyi igazgató a befektetőknek tartott gyűlésen hangsúlyozta, hogy az első negyedév fellendüléséhez nagyban hozzájárultak a kínai kereskedők, mivel a szállítási költségek csökkentésének és a koronavírus-zárlat enyhítésének köszönhetően bátrabban költöttek a hirdetők, a kínai vállalatok a március végén zárult három hónapos időszak alatt rengeteg pénzt költöttek az országon kívül élő fogyasztókat célzó Facebook-hirdetésekre.