:

Szerző: Koi Tamás

2023. április 13. 09:45

Mindenhol fizetős extrává válhat a 4K-streaming

A Netflix után rövidesen a nevet és tartalmi struktúrát váltó HBO Maxnál is fizetős extraként jelenhet meg a 4K-s streaming lehetősége.

A nagy online videostreaming platformok előfizetőinek úgy tűnik, hozzá kell szokniuk ahhoz, hogy a prémium képminőség a jövőben nincs ingyen, de legalábbis amíg a 4K-s képminőség valamint a HDR nem válik végérvényesen a mainstream részévé, addig a szolgáltatók extra bevételforrásként tekinthetnek majd ezekre.

Legalábbis ezt sugallja, hogy a Warner Bros. Discovery tegnapi rendezvényén kiderült, az Egyesült Államokban május 23-án rajtoló (régiónkban valószínűleg csak jövőre megjelenő), a Discovery+ és az HBO Max egybegyúrásával létrejövő "Max" mindjárt három új díjcsomaggal indul majd, melyek közül kettő voltaképpen nem új sem árban sem szolgáltatásban:

  • a reklámokat tartalmazó ún. Ad-Lite csomag 9,99 dollárért kínál két párhuzamosan nézhető HD-streamet,
  • az Ad-Free díjcsomag 15,99 dollárba kerül majd, szintén két párhuzamos HD-streammel és 30 letölthető sorozattal vagy filmmel,
  • újdonság viszont az Ultimate előfizetés, mely havi 19,99 dollárért nyújt 4K HDR tartalmakat, négy párhuzamos streamet és akár 100 letöltött sorozatepizódot vagy mozifilmet.
max_zaslav
JB Perrette, a warner bros. discovery elnök-vezérigazgatója (fotó: getty images)

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Fontos változás, hogy a jelenleg elérhető konstrukciókkal ellentétben a jövőben 4K HDR tartalmakat kizárólag a legdrágább díjcsomag előfizetői nézhetnek majd, ezzel az új Max valójában a Netflix évek óta használt díjcsomag-struktúráját veszi át (a piacvezető SVOD-szolgáltatónál is csak a legdrágább előfizetés mellé jár a legjobb streaming minőség).

Az HBO Max esetében ugyanakkor a katalógusban elérhető tartalmak minősége a mai napig meglehetősen inkonzisztensnek tekinthető - emlékezetes, hogy a szolgáltatás indulásakor a DC Univerzum tartalmainak minőségét konkrétan csökkentette a szolgáltató, és még a platform mindmáig legsikeresebb sorozata, a Trónok Harca is csak tavaly, utólag kapott 4K-s tuningot.

Hogy a 4K és a HDR egyébként mennyire fel tudja dobni - nem kizárólag a felbontás miatt - a tartalmakat, azt jól jelzi, hogy a Trónok Harca előzménysorozataként tavaly debütált Sárkányok Háza bizonyos jelenetei a legtöbb tévén HD-ban teljesen élvezhetetlenek voltak HDR vagy Dolby Vision megjelenítés nélkül.

Nem csak a nézőnek kerül többe


Amellett, hogy az előfizetések minőség szerinti differenciálása némi extra bevételhez juttathatja a streamingszolgáltatókat, fontos leszögezni, hogy a 4K-s tartalmak tárolása és továbbítása a cégeknek is többe kerülhet, miután a nagyobb bitrátájú streamek a folyamatosan fejlődő tömörítési algoritmusok ellenére jobban terhelik a tartalomközvetítő rendszereket (content delivery network, azaz CDN). Emellett extra költséget jelenthet az eredetileg HD-ban masterelt és tárolt tartalmak transzferelése 4K-ra.

Az előfizetéses konstrukciók ilyen szintű megváltoztatása ezzel együtt is komoly ellenérzéseket szülhet az HBO Max-ra előfizető, 4K-s tévékészülékkel rendelkező felhasználók körében, még akkor is, ha a tartalomkínálat ezzel párhuzamosan jelentős mértékben bővülhet.

Éppen ezért egyelőre távolról sincs kőbe vésve, hogy az Egyesült Államokban május második felétől megújuló díjcsomag-kínálat egy az egyben ebben a formában jelenik majd meg más régiókban (köztük Kelet-Európában), ahol az elmúlt egy-két évben a rekord mértékű inflációt és az árfolyammozgásokat szinte egyáltalán nem követte le az SVOD-szolgáltatások árazása.

A 4K minőségű streaming (egyelőre) nem számít fizetős extrának a streaming piac nagyobb szereplői közül sem a Disney+ -nál, sem az Amazon Prime Video-nál, sem pedig az Apple TV+ -nál - utóbbi kettőnél ugyanakkor jelenleg a reklámokat tartalmazó előfizetés sem jelent még meg és egyelőre nem is tudni, ez fog-e változni a jövőben.

a címlapról