Leiratkozhatnak a célzott hirdetésekről a Meta európai felhasználói
Változtatásokat eszközöl a közösségi óriás a GDPR-bünti után, a rendkívül célzott hirdetések helyett tágabb kategóriákból való megjelenítést kérhetnek az uniós netezők, amit egy űrlapon keresztül jelezhetnek a jövő héttől kezdődően.
A Meta tájékoztatása szerint módosítja a személyes adatok felhasználásának jogalapját az a Facebookon és Instagramon zajló reklámozáshoz az Európai Unió területén, miután az ír adatvédelmi hatóság januárban bírságot vágott a céghez a jogsértések miatt, illetve három hónapot adott a változtatások implementálására. A döntés nem szabta meg, hogy a Metának pontosan milyen lépéseket kell tennie a hirdetési politikája megváltoztatásához. A cég akkor közölte, hogy szándékában áll fellebbezni mind az ítéletek, mind a kiszabott bírságok ellen, de addig is módosítania kell az adatgyűjtés jogalapját.
Így jövő szerdától kezdődően egyes Facebook- és Instagram-felhasználók az Európai Unióban már leiratkozhatnak a személyre szabott hirdetések kiszolgálására használt adataik megosztásáról, mindezt egy űrlapon keresztül, amihez indoklást kell mellékelniük. A cég mindenesetre kitart amellett, hogy a korábbi megközelítés is megfelelt az uniós szabályozásoknak, így a fellebbezéstől nem áll el. A kérelem jóváhagyása után a felhasználók csak az adatgyűjtés szélesebb kategóriái (például életkor vagy általános hely) alapján láthatnak célzott hirdetéseket a Meta platformjain. Az űrlap szélesebb körben április ötödikén válik elérhetővé a Súgó és támogatási központok alatt.
A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
Az ír adatvédelmi hatóság év elején szabott ki 390 millió eurós pénzbírságot a közösségi óriásnak a Facebook és az Instagram adatkezelési gyakorlata miatt egy négy éven át tartó, rendkívül elhúzódó vizsgálat eredményeként. Az adatvédelmi hatóság kimondta, hogy a technológiai vállalat 2018 óta megsértette az uniós adatvédelmi rendeletet (GDPR) azon gyakorlatával, ahogy a Facebookon és az Instagramon megjelenő hirdetések személyre szabásához olyan módon használ fel személyes adatokat, hogy a beleegyezésre lényegében rákényszeríti a felhasználókat.
Az "elfogadod a szabályzatunkat vagy törlünk" opció nem felel meg a rendelet követelményeinek. A GDPR egyértelműen szabályozza, hogy a cégeknek meg kell indokolni minden egyes felhasználói adatról, milyen célból tárolják. A felhasználónak pedig külön-külön kell tudni nyilatkozni, hogy milyen adatai kezeléséhez járul hozzá. Kötelező a beleegyezés kérése a hozzájárulásnál, a profilalkotásnál, a külföldi adattovábbításnál és az emailes direkt marketingnél (eDM) külön-külön. Úgyhogy a vállalat a tárolt adatok listázása helyett inkább úgy döntött, hogy összevonja a beleegyezés kéréseket, és kényszeríti a felhasználóikat az eddig is kezelt adatok elfogadására vagy máskülönben nem használhatják a szolgáltatást.
A Meta egy friss közleményében azzal érvelt, hogy nincs szüksége közvetlenül a felhasználói beleegyezésre, mert „jogos érdeke” fűződik az adatgyűjtéshez a közösségi platformok működtetéséhez.