:

Szerző: Dömös Zsuzsanna

2023. március 21. 09:00

Az Activision-frigy lehet a Microsoft appboltjának nyitja

Már egyáltalán nem kendőzi a redmondi óriás, hogy kifejezetten mobiljátékok értékesítéséhez szánt piacteret indítana, ami közvetlenül versenybe hozná a Google-lel és az Apple-lel. Ehhez természetesen az Activison Blizzard húzócímei jelentenének nagy előnyt, amennyiben az ügyletet nem torpedózzák meg idő előtt a versenyhatóságok.

Az Apple és a Google régóta megdönthetetlen mobilalkalkalmazás-disztribúcióban a saját nagy appboltok miatt, különösen mobiljátékok terén. Ugyan a Google a meglehetősen zárt rendszerben gondolkodó Apple-től eltérően lehetővé teszi, hogy a felhasználók külső forrásból is telepíthessenek szoftvereket az androidos eszközökre, komolyabb alternatíva nem nőtt láthatóbbra az átlagfelhasználók számára legegyszerűbben használható Play Store-ral szemben.

Pár hónapja lehetett hallani először arról, hogy a Microsoft megtörni készülne a duopóliumot egy dedikált mobilos játékáruházzal, aminek az időzítése szerencsésnek tűnhet olyan szempontból, hogy az új szabályozások is a redmondiaknak kedveznek. Először a The Verge szúrta ki még tavaly a Microsoft által brit versenyfelügyelet (CMA) felé benyújtott, Activision-felvásárlással kapcsolatos dokumentumokban, hogy a cég jövőbeli tervei közt szerepel egy mobiljátékos piactér létrehozása is, ami többek közt a nagy játékkiadó könyvtárából származó játékokat kínálná.

Phil Spencer, a Microsoft játékrészlegért felelős vezetője a Financial Timesnak adott interjújában beszélt először arról nemrég, hogy az Európai Unió digitális piacról szóló törvénye (DMA) kimondottan támogatni fogja a vállalat ilyen irányú ambícióit, mivel a vonatkozó paragrafusok lehetővé teszik más cégek számára is, hogy az Apple és a Google operációs rendszerein saját alkalmazásboltokat üzemeltessenek. A DMA számos ponton rendszerszinten változtatja meg a digitális piacok legnagyobb szereplői, az úgynevezett kapuőrök működési környezetét az EU tagállamain belül, aminek nyomán teret engedhet az alternatív alkalmazás-piactereknek különféle platformjain, így elsősorban az iOS operációs rendszeren az Apple azért, hogy megfeleljen a jövő márciustól kötelezően alkalmazandó, digitális piacokat szabályozó keretrendszernek.

cod_mobie

A szétszteroidozott diversity alkonya

Évtizedekben mérhető folyamatokat nem lehet profitorientált cégek asszisztálásával pár év alatt lezavarni, DEI csomagolásban.

A szétszteroidozott diversity alkonya Évtizedekben mérhető folyamatokat nem lehet profitorientált cégek asszisztálásával pár év alatt lezavarni, DEI csomagolásban.

Bloomberg mindig jól értesült szakújságírója, Mark Gurman szerint az Apple az iOS operációs rendszer 17-es főverziójával egy sor olyan megkötést megszüntet a rendszerben, melyek a DMA-ban foglalt kötelezettségekkel ellentétesek, beleértve a fent említett, alternatív alkalmazás-letöltési források teljes tiltását. Az Apple-nek ráadásul a törvény értelmében nem csak az alternatív forrásokat, hanem a sideload-ot is engedélyeznie kellene, ami ellen a cég a DMA előkészítésének és elfogadásának különböző fázisaiban foggal-körömmel küzdött, a sideload-ot a "bűnözők egyik kedvelt eszközének" nevezve.

A redmondi szoftveróriás eddig nem tudott különösebb sikert elérni a Cloud Gaming alkalmazással az Apple eszközein, mivel az iPhone-gyártó megkövetelte a felhasználóktól, hogy a felhős szolgáltatás kínálatában elérhető összes játékot töltsék le a futtatáshoz az eszközükre, ami kényelmetlenné teszi a felhasználói élményt. Hogy konkrétan mikor indulna el a redmondiak boltja, nehéz megmondani.

Az elmúlt évben rengeteg meghatározó játékstúdiót vásárolt fel a vállalat, köztük a Ninja Theory-t, a Playground Games-t, valamint a Bethesda tulajdonos Zenimax Media-t, jelenleg pedig folyik a harc a játékipar eddigi legdrágább, 68,7 milliárd dolláros üzletéért, egyelőre nem eldőlt az Activision Blizzard felvásárlás sorsa. Amennyiben az Activision-üzlet révbe ér, a Microsoftnak még egyszerűbb dolga lesz megvetni lábát a mobilpiacon, olyan címekkel a kínálatban, mint a Call of Duty Mobile és a Candy Crush Saga. Mivel az Activision Blizzard eddig is jelentős bevételre tett szert mobiljátékai révén, egy saját alkalmazásbolton keresztüli terjesztés nagy előnyt jelentene a redmondiaknak.

A szoftvercég a brit versenyhatóságnak benyújtott dokumentumban is érvel amellett, hogy felvásárlás elősegítené egy következő generációs játékbolt indítását többféle eszközön, köztük mobilokon, és hogy az egyesüléssel új terjesztési lehetőségek kínálkoznának a játékfejlesztők számára a mobilalkalmazás-áruházakon kívül, emellett több tartalommal bővülhetne az Xbox Game Pass szolgáltatás.

A legnagyobb kihívás persze még mindig a tényleges megállapodás, mivel a frigyet az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság és az Európai Unió versenyhatóságai is vizsgálják. A múlt hónapban az Egyesült Királyság Verseny- és Piacfelügyelete (CMA) bejelentette, hogy trösztellenes vizsgálatot indít a lehetséges piactorzító következmények miatt. A Microsoft azzal próbálta megnyugtatni a szabályozókat, hogy kész hosszú távú elkötelezettséget vállalni amellett, hogy a Call of Dutyhoz hasonló népszerű játékokat elérhetővé tegye a versenytársak platformjain. Ennek bizonyítására a technológiai óriás a közelmúltban 10 éves szerződést írt alá az Xbox-játékok Nintendo konzolokon való elérhetőségéről.

a címlapról