Még mindig drága és kicsi a hajtogatható mobilok piaca
A múlt hónapban a kínai Honor és az Oppo is piacra dobta saját összecsukható modelljeit, de az elemzők továbbra sem látják pontosan, mekkora esélyei vannak a költséges foldable piacnak.
A jó pár évnyi előnyt magának tudható Samsung után futva idén még több gyártó jelenik meg a nemzetközi piacon hajtogatható okostelefonokkal, de az elemzők előtt továbbra is kérdőjel, hogy mekkora sikert futhat be a kategória, tekintettel az eszközök magas árára, és az egyelőre még mindig nem egyértelmű felhasználási módjaikra és előnyeikre. Ben Wood, a CCS Insight kutatócég vezetője szerint egyelőre továbbra sem lehet egy érett kategóriáról beszélni.
2019-ben a Samsung Galaxy Fold képében megjelent az első, fogyasztóknak szánt hajlítható kijelzős okostelefon, ezzel pedig elérte a piacot a készülékek első hulláma, amik még számos gyerekbetegséggel küzdöttek. Az elmúlt négy évben aztán sorra gördültek ki a újabb modellek, aminek eredményeként 2022-ben a dél-koreai gyártónak a globális foldable piac 80 százalékát sikerült lefednie a Canalys piackutató szerint. Az elemzők arra számítanak, hogy az eladások 2023-ban 111 százalékkal 30 millió eszközre nőnek - ez azonban ne tévesszen meg senkit, mivel még mindig a teljes okostelefon-piac egy százalékáról van szó.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A Samsung nyomában a kínai Oppo a hónapban mutatta meg a Find N2 Flipet, iletve a Huawei spinoff márkája, a Honor is előjött a Magic Vs-sel a nemzetközi piacokon. A Motorola még ebben az évben bemutatja összecsukható Razr új verzióját, miközben egyre közelebbnek tűnik az Apple régóta pletykált foldable iPadjének bejelentése, ami a konkurensektől eltérően kimondottan hajtogatható táblagép lesz, nem pedig mobil.
A Honor vezérigazgatója, George Zhao múlt héten úgy nyilatkozott, hogy egyelőre még mindig rengeteg a kihívás a foldable készülékkel kapcsolatban, optimalizálásra vár többek közt az akkumulátor kapacitása, az eszközök súlya és a persze a magas ár. A kínaiak Magic Vs terméke várhatóan 1600 dollárba fog kerülni a megjelenésekor, ami körülbelül nettó 567 ezer forint. Ez egyben feljebb srófolja a felsőkategória léceit is: míg 2020-ban a teljes készülékpiac 11 százalékát tették ki a 800 dollárnál drágább modellek, 2022-ben ez már 18 százalék volt.
Runar Bjørhovde, a Canalys elemzője úgy gondolja, hogy a foldable eszközök inkább egy adott márka imázsának erősítését szolgálják, mintsem a nagy eladási számokat támogatnák, és mostanra már a kezdeti wow-faktor is enyhülhetett, már kevésbé érdekesek és meglepőek a pár éve még meghökkentően újszerűnek tűnő modellek. A fejlesztések előrehaladásával idővel az árnak is csökkennie kell, az alacsonyabb árpont különösen kulcsfontosságú lesz a többi gyártó számára, hogy egyáltalán labdába rúgjon a Samsung mellett.