Megregulázták az európai fogyasztóvédők a WhatsAppot
A jövőben átláthatóbban fogja tájékoztatni felhasználóit a szolgáltatás igénybe vételi feltételeinek megváltoztatásáról szóló szerződésmódosításokról a Meta Platformshoz tartozó WhatsApp.
Több ponton fejleszt kereskedelmi gyakorlatán a WhatsApp, az Európai Bizottságot és a tagállami hatóságokat tömörítő Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózatnak (Consumer Protection Cooperation Network; CPC) tett kötelezettségvállalásai alapján. A népszerű ingyenes üzenetküldő és VoIP szolgáltatás amerikai üzemeltetője a hatóságokkal és az Európai Bizottsággal folytatott, több fordulós párbeszédet követően döntött a vállalásokról.
A megegyezés alapján a Facebook-ot is birtokló Meta tulajdonában lévő cég a jövőben átláthatóbban tájékoztatja a felhasználókat arról, hogy milyen változtatásokat kíván végrehajtani szerződéseikben, ezek pedig hogyan érinthetik jogaikat és a szolgáltatás használatát.
A frissített általános szerződési feltételek elutasításának és elfogadásának lehetőségét egyformán szembetűnően jeleníti majd meg, az ezekről szóló értesítések tekintetében pedig megjegyzi és tiszteletben tartja a felhasználók döntéseit – ahelyett, hogy ismételten és kikapcsolhatatlanul megjelenítené minden megnyitáskor.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A hatóságok az egyeztetések folyamán megerősítették elvárásukat, hogy a WhatsApp-nak egyértelműen tájékoztatnia kell a fogyasztókat kereskedelmi modelljéről – különösen arról, hogy a cég profitál-e a felhasználók személyes adataival kapcsolatos üzleti gyakorlatból.
A megbeszéléseket követően az amerikai vállalat megerősítette, hogy nem osztja meg hirdetési célból a felhasználók személyes adatait sem harmadik felekkel, sem anyavállalata, a Meta más cégeivel – beleértve a vállalkozáscsoporthoz tartozó Facebookot is.
A mostani ügy gyökere az akkor még Facebooknak néven futó Meta-hoz tartozó WhatsApp 2021. januári tájékoztatója, mely ultimátumszerűen hívta fel a figyelmet arra, hogy ha a felhasználók nem fogadják el a február 8-ig a megváltozott szerződési feltételeket, nem vehetik többé igénybe a szolgáltatást.
Noha az irányelvek változtatásai elsősorban az üzleti felhasználókra vonatkoztak, a Facebook felé történő adatmegosztással kapcsolatban is akadtak a dokumentumban aggasztó, de legalábbis félreérthető kitételek, mely az összes régióban komoly felháborodást váltott ki szabályozói oldalon, míg végül a WhatsApp kénytelen volt visszavonni az ultimátumot és tovább tisztázni a változások hátterét.