Kreditekért cserébe elengedte a GVH a Wish-t
Konkrét jogsértés megállapítása, ezzel együtt értelemszerűen bírság kiszabása nélkül lett vége Gazdasági Versenyhivatal 2021 nyarán indult vizsgálatának, mely az egyik legnagyobb nemzetközi e-kereskedő, a Wish ár- és kedvezményfeltüntetési gyakorlata miatt kezdődött. A társaság ettől függetlenül vállalta, hogy mintegy 150-225 millió forint értékben kompenzációt nyújt a potenciális érintetteknek.
Önkéntes kötelezettségvállalással zárult a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálata az egyik legnagyobb nemzetközi e-kereskedelmi piactér, a Wish működtetőjével szemben. A 2021 nyarán indult ügy kiindulási pontja az volt, hogy a GVH feltételezése szerint a platform üzemeltetője feltételezhetően nem az elvárható szakmai gondossággal járt el a platform ár- és kedvezményfeltüntetési gyakorlatának kialakítása és ellenőrzése során, így a hatóság gyanúja szerint a piactéren áruló kereskedők bizonyos árai valótlanok lehettek, egyes termékeket irreálisan nagy kedvezménnyel és hamis állításokkal hirdettek, a fogyasztókat pedig visszaszámláló óra sürgette egyes „azonnali ajánlatok” elfogadására.
A kaliforniai központú platform és európai működtetője az eljárás során komplex jóvátételi csomagot ajánlottak fel a feltárult, kifogásolható gyakorlatok orvoslására. A vállalások keretében a 1500 Ft-os jóvátételt (kreditjóváírást) kap minden magyar felhasználó, aki az azonnali ajánlatra kattintva vásárolt a platformon 2021-ben. A jóvátétel mintegy 100-150 ezer fogyasztót érint.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A cégek emellett fogyasztói tudatosságot erősítő kampányt indítanak, valamint az eddigieknél hatékonyabb, független auditálással igazolt intézkedéseket vezetnek be a piacterükön áruló kereskedők magatartásainak ellenőrzésére. A vállalkozások vállalták továbbá azt is, hogy a jövőben nem alkalmazzák a GVH által kifogásolt árengedmény-feltüntetési gyakorlatot és „azonnali ajánlataikat”.
A versenyhatóság közleménye szerint az eljáró Versenytanács úgy ítélte meg, hogy a cégcsoport által javasolt intézkedéscsomag megfelelően kezeli a vizsgálat során azonosított problémák gyökerét, vagyis a piactér bizonyos kereskedőinek kifogásolható magatartásait. A vállalások a GVH álláspontja szerint elősegítik a fogyasztói tudatosságot és a tájékozott fogyasztói döntéseket, emellett a közérdek védelmét is szolgálják azáltal, hogy széles körben ismertté teszik a jogkövető magatartásmintát, amely iránymutatásul szolgálhat a többi piaci szereplő számára.
A GVH ennek megfelelően – jogsértés vagy annak hiányának megállapítása nélkül – megszüntette az eljárást, egyúttal előírta a Wish számára az általa tett vállalások teljesítését.
Nem ez az első eset, amikor egy nagy e-kereskedelmi platformot kompenzációs csomag nyújtására kötelez a GVH. A romániai hátterű eMAG 2021 májusában a megtévesztő akciózás miatt indult vizsgálatot nem úszta meg ilyen olcsón - a cég egy négymilliárd forint értékű jóvátételi csomagot ajánlott fel a vásárlóknak, emellett 200 millió forint bírságot is kiróttak rá. Az ügyet követő utóvizsgálatban a versenyhatóság továbbra sem látta a cég gyakorlatát makulátlannak, ezért újabb, 50 millió forintos bírsággal sújtotta a hazai piac legnagyobb e-kereskedőjét.