Ezek a cégek számíthatnak szigorúbb kontrollra az EU-ban
Három amerikai óriáscég számíthat arra, hogy az Európai Unió tavaly megszületett új, az online tér szolgáltatásait szabályozó rendeletében foglaltak szerint szigorúbb elbírálás alá esik majd.
Az Alphabethez tartozó Google, illetve a Meta, az Apple és a Twitter számíthatnak arra, hogy az Európai Unión belül üzemelő szolgáltatásaikat szigorúbb elbírálás alapján fogják kezelni a nemzetközösség tavaly év végén elfogadott új, az online térben megjelenő szolgáltatások működését szabályozó Digital Services Act (DSA) szerint. Ez többek között új felügyeleti struktúrát, potenciális jogsértések esetén gyorsabb fellépést illetve sűrűbb szankcionálást eredményezhet majd.
A DSA létrejöttének legfőbb alapját az adta, hogy a jogszabályt előterjesztő Európai Bizottság úgy látta, hogy néhány, különösen nagy piaci szereplő az információmegosztás és az online kereskedelem kvázi nyilvános színterévé vált, ezzel pedig együtt járnak bizonyos kockázatok is többek közt a felhasználói jogok és az információáramlás kapcsán, ezért a területet szükségessé vált újra szabályozni.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A Bizottság ezzel párhuzamosan meghatározta, hogy azok a platformok, amelyek 45 millió felhasználót elérve az Unió lakosságának több mint 10%-ához eljutnak, rendszerszintűnek minősülnek, és nemcsak a saját kockázataik ellenőrzésére vonatkozó konkrét kötelezettségek hatálya alá tartoznak, hanem egy új felügyeleti struktúra hatálya alá is.
Ez az új elszámoltathatósági keretrendszer a digitális szolgáltatások nemzeti koordinátorainak testületéből fog állni, és különleges hatáskört fog biztosítani a Bizottság számára a nagyon nagy platformok felügyeletében, beleértve a nagyon nagy platformok közvetlen szankcionálásának lehetőségét is.
Az online óriásplatformoknak vagy nagyon népszerű online keresőprogramoknak további kötelezettségeket is kell teljesíteniük; ezek közé tartozik az általuk nyújtott szolgáltatások használata során felmerülő online veszélyekkel – például a jogellenes áruk vagy tartalmak, illetve a dezinformáció terjedésével – kapcsolatos kockázatok átfogó éves értékelése.
A potenciálisan érintett szolgáltatóknak február 17-ig kellett adatokat küldeniük arról a Bizottság számára, hogy vonatkoztatható-e rájuk a fenti 10%-os szabály - ezen adatközlések alapján nem különösebben meglepő módon az Alphabet, a Meta, az Apple és a Twitter számíthat arra, hogy a jövőben sokkal szigorúbb feltételek illetve ellenőrzés mentén kell majd működniük az Európai Unióban. A cégeknek mostantól számítva négy hónapjuk van arra, hogy üzletmenetüket a DSA-ban foglaltaknak átalakítsák.
Az érintettek adatközléseiből konkrétan kiderül, hogy az Európai Unióban a cégek hány aktív felhasználóval rendelkeznek, illetve rendelkeztek az elmúlt 45 nap átlagában. Ez alapján a legkisebb rendszerszintű szolgáltató a Twitter, átlagosan valamivel több mint 100 millió felhasználóval havonta, Elon Musk cégét a Meta követi 255 millió Facebook és 250 millió Instagram-felhasználóval, míg a Google egyértelműen a legnagyobb online szolgáltató Európában - a cégnek csak a keresőszolgáltatását havonta átlagosan 332 millió bejelentkezett felhasználó veszi igénybe. Az Apple csak az App Store kapcsán érintett a DSA esetében, a cég itt éppen 45 millió havi átlagos felhasználószámot jelentett.