Vizsgálat alá veti az Adobe-Figma felvásárlást az EU
Trösztellenes aggodalmak övezik a népszerű terméktervezési szoftver bekebelezését, de az Adobe arra számít, hogy még idén lezárul az üzlet.
Az Európai Unió versenyhatóságának jóváhagyása is szükséges lesz az Adobe Figma tervezőplatform felvásárlására tett 20 milliárd dolláros üzletének lezárásához, annak ellenére, hogy az ügylet nem éri el azt a forgalmi küszöböt, ami indokolná a felülvizsgálatot – közölték szerdán az uniós szabályozók. Ez jól jelzi, hogy a hatóságok egyre figyelmesebb szemmel követik a nagy techóriások kisebb, innovatív riválisok megszerzésére irányuló törekvéseit, és annak lehetséges versenypiaci következményeit.
Az unió versenyjogi végrehajtójának közlése szerint a megállapodás felülvizsgálatát többek közt Finnország, Németország, Ausztria, Csehország, Dánia, Franciaország, Izland, Írország, Hollandi és Norvégia kérte. A Photoshop-tulajdonos eredetileg ausztriai és németországi trösztellenes hatóságok jóváhagyását kérte, ezt követően Ausztria az Európai Bizottság elé vitte az ügyet, amihez csatlakozott a többi közel tucatnyi uniós ország. A bizottság szerint a tranzakció magával hordozza azt a kockázatot, hogy torzítja a versenyt az interaktív terméktervező szoftverek piacán, így az Adobe addig nem zárhatja le az üzletet, amíg a bizottság nem engedélyezte.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Az Adobe a Reutersnek elmondta: a vállalat tárgyalásokat folytat az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság és az EU szabályozóival, és továbbra is arra számít, hogy az idén lezárja a tranzakciót.
Korábban az üzletet bővebben elemző cikkünkben azt írtuk: hogy az amerikai kereskedelmi bizottság (FTC) engedélyezi-e az Adobe számára a Figma birtokba vételét, éles teszt lesz arra vonatkozóan, hogy az amerikai hatóságok levontak-e különösebb tanulságokat a korábbi bekebelezésekből, és mit kezdenek azzal, hogy a technológiai ipar néhány nagy szereplő kezében koncentrálódik. Amennyiben csont nélkül átmegy az ügylet, jól fogja mutatni, hogy a technológiai vállalatoknak továbbra sem kell különösebben tartaniuk a szabályozóktól – az kigazdálkodható, időnként beeső bírságokon túl.
Az Adobe tavaly szeptemberben jelentette be, hogy gigantikus összegért, húszmilliárd dollárért viszi a 2011-ben alapított Figma startupot, melynek öt évvel később kiadott product design toolja az évek során a mobilapplikáció- és webdizájnerek kedvencévé, egyben az Adobe XD szoftver konkurenciájává vált. Ez az Adobe fennállásának eddigi messze legnagyobb akvizíciós ügylete, korábban a Marketo 2018-as bekebelezése tartotta a csúcsot a maga 4,75 milliárd dolláros vételárával. Ezt a Macromedia 2005-ös felvásárlása előzte meg, mely akkor 3,4 milliárd dollárt ért.