Leépít a Disney is, miután morzsolódtak az előfizetők
A legfiatalabb streamingszolgáltatásnak számító Disney+ nettó 2,4 millió előfizetőt veszített 2022. utolsó három hónapjában, és bár a bevételek nőttek, 7000 alkalmazottnak mennie kell.
Felemásan zárult a Disney élére visszatérő Bob Iger által terelgetett első negyedév: a cég 2023. első pénzügyi negyedévéről szóló jelentése szerint az egyik legfiatalabb globális SVOD-szolgáltató, a Disney+ globálisan 161,8 millió előfizetőt tarthat számon, ami nettó 2,4 millióval kevesebb, mint a megelőző negyedévben mért 164,2 millió felhasználó. Ez az első veszteséges időszak ebből a szempontból a szolgáltatás 2019-es indulása óta.
A csökkent előfizetői bázist elsősorban a Disney+ Hotstar lemondói eredményezhették, ami a Star India tulajdonában lévő, de Disney Media and Entertainment Distribution által üzemeltetett, a globálisan elérhető kínálaton túl indiai tartalmakra fókuszáló szolgáltatás, amitől 3,8 millióan váltak meg. Ezzel szemben pozitívnak mondható, hogy a Disney+ 200 000 belföldi előfizetőt szerzett az Egyesült Államokban és Kanadában.
Szerepe lehetett annak is, hogy a szolgáltatás tavaly decemberben 3 dollárral, 7,99 dollárról 10,99 dollárra emelte meg a reklámmentes havi előfizetési díját az Egyesült Államokban, míg a reklámokat tartalmazó díjcsomagot a régi áron, 7,99 dollárért tett elérhetővé. Ennek nyomán az elemzők egyébként nettó 3 millió felhasználós veszteséget sejtettek előre, amihez képest a nettó 2,4 millió enyhébb eredménynek tűnik. Szintén a tavalyi év utolsó három hónapjában vonult ki a szolgáltatás Oroszországból is, ami szintén veszteség.
Az eredmények elbizonytalanítóak arra nézve, hogy sikerül-e elérni a 2024-re kitűzött célt, ugyanis a streamingszolgáltató eredeti tervei szerint jövőre már 215-245 millió előfizetőt célozna meg, amivel akár sikerülhetne elérni a 230 millió globális előfizetővel rendelkező Netflix trónfosztását is.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A Disney többi streaming szolgáltatása, a Hulu és az ESPN+ jól teljesítettek, plusz 800 000, illetve 600 000 előfizetővel, így a Hulunak jelenleg 48 millió, az ESPN+-nak pedig 24,9 millió felhasználója van.
A cég bevétele viszont összességében növekedett a negyedévben, 23,51 milliárd dollárt generált (8 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest), ami felülmúlta a 23,33 milliárd dolláros előrejelzést. A közvetlen fogyasztóknak szánt szegmens működési vesztesége csökkent: 1,1 milliárd dollárt sikerült veszteni a megelőző negyedévben látott 1,5 milliárd dollárral szemben. A Disney bejelentette, hogy 5,5 milliárd dolláros költségmegtakarítást tervez, aminek részeként 7000 alkalmazottat bocsát el, miután tavaly novemberben teljesen befagyasztotta a toborzást.
Pár napja írtunk róla, hogy a The Walt Disney Company mérlegeli annak lehetőségét, hogy a Disney+ streamingszolgáltatás kínálatában lévő egyes filmek és sorozatok jogainak értékesítésével ellensúlyozza az egyre látványosabban mutatkozó veszteségeit. A Disney tartalmak más platformokon való elérhetősége némileg a Disney+ 2019-es indulása előtti időszakot idézheti vissza, amikor a cég sorozatai és filmjei a Netflixen is nézhetők voltak, többek közt a Marvel tévéműsorok, így a Daredevil vagy a Jessica Jones.
Kardinális kérdés, hogy a jövőben mely sorozatokról és filmekről engedi le a szorítást a szolgáltató, de a fő csáberejét jelentő Marvel és Star Wars tartalomcsomagok jogainak eladása vélhetően nagy hiba lenne, hiszen a legnagyobb sikercímek exkluzivitása a hosszútávú versenyképesség kulcsa, így jó eséllyel főleg olyan reality show-k, mint a Kardashians, vagy a széles körben kedvelt sikercímek, mint a Simpson-család jöhetnek szóba.