Európában is szorul a hurok a TikTok nyaka körül
Az eddig viszonylag passzív unió szigorúbb hangnemre váltott a kínaiakkal szemben: míg az USA főleg a nemzetbiztonságra és a kémkedésre hivatkozik, addig a többi óriáscéggel elfoglalt EU az adatvédelmi szigorításra hivatkozva regulázná a kínaiakat.
Az Egyesült Államok után Európában is erősebb a nyomás a kínai ByteDance tulajdonában lévő TikTokon, miután Thierry Breton, az unió belső piacért felelős biztosa kilátásba helyezte a videós alkalmazás betiltását, amennyiben a cégnek szeptember 1-ig nem sikerül megfelelnie a digitális szolgáltatásokra vonatkozó legújabb szabályoknak (DSA). Ez merész lépés ahhoz képest, hogy míg az USA folyamatosan fenyegetéseket adott le nemzetbiztonsági okokra hivatkozva, addig az EU eddig javarészt békénhagyta a kínai appot.
Az amerikaiak tavaly év végén betiltották a TikTok használatát kormányzati eszközökön, egy közelmúltban benyújtott kétpárti törvényjavaslat pedig általánosságban is ellehetetlenítené a szolgáltatás működését az államokban. Az EU eddig leginkább pénzbírságokkal szankcionálta az amerikai technológiai nagycégeket az általános adatvédelmi rendelet (GDPR) megsértése miatt.
A különbség, hogy politikai és kereskedelmi szempontból az európai törvényhozóknak kevésbé érdekük a TikTokkal szembeni szigor, míg az USA a nemzetbiztonsági fenyegetéseket hangsúlyozza, addig Európa az adatkezelést helyezi előtérbe kommunikációjában. Dexter Thillien távközlési elemző szerint az Európai Bizottság részéről még időbe telik, mire konkrétabb lépéseket fogalmaz meg, főleg azért, mert erőforrásait és figyelmét a nagyobb technológiai vállalatok ügyei foglalják le.
Modern SOC, kiberhírszerzés és fenntartható IT védelem (x) Gyere el meetupunkra november 18-án, ahol valós használati eseteken keresztül mutatjuk be az IT-biztonság legújabb trendjeit.
A TikToknak decemberben körülbelül 275 millió havi aktív felhasználója volt Európában a Sensor Tower szerint, ami a kontinens 750 millió fős lakosságának több mint harmadát jelenti. Olaszországban és Spanyolországban a legtöbb letöltést generáló közösségimédia-alkalmazás lett a tavalyi év során, Franciaországban és Németországban is a második helyre sikerült kerülnie a kategóriában, csak a WhatsApp előzte meg. A Meta 2021-ben 29,06 milliárd dollár bevételt generált az európai piacon (beleértve Oroszországot és Törökországot), amivel szemben ugyan a TikTok mindössze 531 millió dollárt könyvelhetett el, ez mégis négyszerese a 2020-ban jelentett bevételnek.
Moritz Korner, a német Szabad Demokrata Párt európai parlamenti képviselője szerint a TikTok sikere az európai szabályozási kudarc eredménye, a politikus az unió eddigi inaktív hozzállását naivitásnak nevezi, és korábban már több alkalommal szólította fel a bizottságot arra, hogy erőteljesebben követelje az adatvédelmi hatóságoktól a TikTokkal szembeni fellépést. A bizottság jelenleg vizsgálja, hogy a TikTokon keresztüli, Kínába történő felhasználói adatok továbbítása és a kiskorúakra vonatkozó adatok feldolgozása nem sérti-e a GDPR szabályait, de az ír adatvédelmi vizsgálat eredménye csak az idei év végére, vagy 2024-re várható.
Hogy Európa hangnemet vált, nem meglepő azután, hogy a ByteDance múlt hónapban elismerte, hogy több újságíró tartózkodási helyét a TikTokon keresztül sikerült lenyomozni. Mindemellett a közösségi szolgáltatásoknak az európai digitális szolgáltatásokról szóló törvénynek is meg kell felelniük szeptemberig, miután az unió komolyabban veszi a privátszférát és adatvédelmet.
A kínai nemzetvédelmi törvények értelmében a TikTok anyavállalata, a ByteDance és más kínai technológiai cégek kénytelenek lennének megosztani felhasználói adatokat Pekinggel kormányzati kérésre, aminek kapcsán a TikTok elismerte, hogy az európai felhasználóira vonatkozó adatokhoz is hozzáférhetnek a Kínában dolgozó alkalmazottak. A cég mindazonáltal azt állítja, hogy hajlandóságot mutat arra, hogy az európaiak adatait kizárólag Európán belüli dolgozza fel.