A PC-piac le-, a felhő pedig felhúzta a Microsoftot
Felemásan zárta a 2023-as második üzleti negyedévet a Microsoft, melyet magával rántott a PC-piac mélyrepülése, ám a felhős termékek eladásai még ha lassuló ütemben is, de továbbra is nőnek.
Vegyes eredményekkel zárta a 2023-as üzleti év decemberben véget ért második negyedévét a Microsoft. A cég, mely a következő hónapokban nagyjából tízezer munkavállalónak mond búcsút alig tudta növelni árbevételét, nyeresége pedig számottevően csökkent, jórészt a PC-piac mélyrepülésének, ezzel párhuzamosan a Windows-eladások bezuhanásának köszönhetően.
A vállalat a második üzleti negyedében összességében 52,7 milliárd dollárnyi árbevételt termelt, mindössze 2%-kal többet, mint egy évvel korábban - ehhez 16,4 milliárd dollárnyi nettó nyereség társul, ami éves szinten 12%-os csökkenésnek felel meg.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Az eredmények ugyanakkor annak tudatában kevéssé meglepők, hogy a Microsoft maga is nehéz, küzdelmes periódust jósolt előre a legutóbbi üzleti jelentés során az egész 2023-as naptári évre, különös tekintettel arra, hogy a cég eredményei még mindig jelentős mértékben együtt mozognak a PC-piaccal, mely a pandémia alatt virágzott, majd a járványhelyzet elvonulását követően látványosan beszakadt, részben a költségcsökkentések miatt, részben pedig azért, mert a 2021-22-es évben a járvány miatt a legtöbb ügyfél előrehozta későbbre tervezett beruházásait.
A Windows, Xbox és PC hardvertermékeket integráló More Personal Computing divízió árbevétele ennek megfelelően a második negyedévben 19%-kal, 14,9 milliárd dollárra csökkent, míg a Windows OEM-eladások és az egyéb hardverek egyaránt meglehetősen kijózanító szintű, 39%-os csökkenést mutattak. A jellemzően erős karácsonyi időszak dacára még az Xbox tartalmak és szolgáltatások értékesítése is esett, ugyanakkor csak 12%-kal.
A vállalat intelligens felhő üzletága tudta ezt a botlást a leginkább kompenzálni 21,5 milliárd dolláros árbevételével (18%-os növekedés), intő jel ugyanakkor, hogy az Azure eladások mindössze 31%-kal tudtak nőni, ami jelentős csökkenés a megelőző időszak átlagosan 45-50%-os növekedéséhez képest.
Viszonylag konzisztens eredményt produkált mindezek mellett a cég produktivitás és üzleti folyamatok üzletága, melyhez az Office termékek, a LinkedIn és a Dynamics tartozik. Ez a divízió 7%-ot tudott nőni a negyedév során, forgalma így elérte a 17 milliárd dollárt.