:

Szerző: Dömös Zsuzsanna

2023. január 19. 10:49

Évtizedes mélyrepülésben az okostelefon-piac

2022-ben kevesebb mint 1,2 milliárd okostelefont szállítottak világszerte, miután az elszálló infláció és az ezzel járó gazdasági nehézségek számos régióban brutális mértékben lassították az eladásokat.

A Canalys elemzőcég éves jelentése szerint 2022 volt az elmúlt évtized egyik legrosszabban teljesítő éve a mobilpiacon, a globális szállítások nagyjából 11 százalékkal csökkentek. A legnagyobb mértékű, az előző évhez viszonyított 17 százalékos esést az utolsó negyedévben lehetett látni. A negyedik negyedévet a Canalys úgy jellemzi, mint az „elmúlt évtized legrosszabb éves és negyedik negyedéves teljesítménye”. A piac teljesítménye a negyedik negyedévben éles ellentétet mutat a 2021 negyedik negyedévével, amikor a kereslet éppenséggel megugrott, és a kínálati problémák is enyhülni tűntek.

Összességében az egész év során 1,2 milliárd alá esett a leszállított mobilok száma globálisan, ami annyira talán nem is meglepő a makrogazdasági környezet által miatt. Az első három negyedévben az alsó és középkategóriás termékekre mutatkozó kereslet visszaesni látszott, míg a negyedik negyedévet a felsőkategóriás készülékek iránti érdeklődés gyengülése jellemezte.

canalys-global-smartphones

A csökkenő kereslet és a kínai piaci kihívások ellenére az Apple a negyedik negyedévben nemcsak visszaszerezte a vezető helyet, hanem elérte a valaha volt legmagasabb, 25 százalékos negyedéves piaci részesedését is. A cupertinóiakat a Samsung követte 20 százalékkal, a dél-koreaiak azonban az egész évre vonatkozóan a trónra kerültek. A Xiaomi ismét a harmadik helyen végzett, bár piaci részesedése 11%-ra csökkent a negyedik negyedévben. Az ötös listát a 10 százalékot szerző OPPO és a 8 százalékos vivo zárták.

A Canalys kutatási elemzője szerint a gyártók 2023-ban egy jóval óvatosabb hozzáállást fognak tanúsítani, előtérbe helyezve a profitábilitást és a piaci részesedésük védelmét, ennek érdekében csökkentenek majd költségeiken. Utóbbi szemponthoz fontos lesz az erős partnerkapcsolatok kiépítése és fenntartása is.

Épp egy hete írtunk róla, hogy a globális PC-piac is komolyan küzd, az IT-iparág legnagyobb hardverértékesítőinek számító PC-gyártók eddig soha nem látott forgalomcsökkenést voltak kénytelenek elkönyvelni a tavalyi év utolsó negyedévében, mindezt úgy, hogy 2020-ban és 2021-ben a tomboló járványnak köszönhetően az egekbe szöktek eladásaik.

A szegmens teljesítményét szemléző két legnagyobb piackutató, a Gartner és az IDC szinte egybehangzó számai alapján a PC-gyártók a tavalyi év utolsó háromhónapos időszakában összesen 65-67 millió számítógépet adtak el, ami éves szinten 28,5%-os csökkenésnek felel meg a darabszámot illetően. A piac megtorpanásának léptékét jól szemlélteti, hogy a két kutatócég közül a Gartner az adatsor 1990-es publikálása óta nem mért még soha ilyen szintű forgalomesést.

a címlapról