Látszólag ok nélkül elégedetlenek a magyarok az internethozzáféréssel
Érdekes, vegyes eredményt adott a Deloitte egyebek mellett a magyarországi vezetékesinternet-ellátottságról, a szolgáltatások minőségéről és a fogyasztói attitűdökről készült friss felmérése.
Közzétette 2022-es Broadband Consumer Survey nevű piaci helyzetkép-összefoglalóját és fogyasztói attitűd-vizsgálatának eredményeit a Deloitte, mely a magyar mellett három másik európai ország, Csehország, Lengyelország és Németország viszonyait vizsgálja, hazánkban kétezer fős, 18-65 éves korosztályhoz tartozó reprezentatív minta alapján.
A felmérés egyik legfőbb üzenete, hogy a fogyasztók ma már a legtöbb piacon a szolgáltatás minőségét előrébb sorolják, mint a kapcsolat sebességét.
Ezt a tendenciát a Deloitte szerint több, különböző adat is alátámasztja: a válaszadók több mint fele kész többet fizetni az internet-hozzáférésért a magasabb minőség érdekében, és minden ötödik fogyasztó hajlandó fizetni egy alternatív csatornáért az elsődleges kapcsolat esetleges meghibásodása esetén. Ezzel együtt ötből négy fogyasztó tapasztalt valamilyen problémát internetelérésével.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Magyarországon vannak még olyan földrajzi területek, ahol az alapvető paraméterekkel rendelkező szélessávú hálózat kialakítása szükséges, ez az arány azonban elenyésző: minden negyedik fogyasztó minimum 50 Mbit/s átviteli sebességgel rendelkezik. Mindazonáltal, a válaszadók közel kétharmada az 500 Mbit/s sebesség feletti kapcsolatokat jelölte meg optimálisnak, az 1 Gbit/s -os internet pedig valódi értéket jelent a felhasználók számára. Ennek megfelelően a modern optikai üvegszálas hálózat már a második legnépszerűbb technológiának számít hazánkban; a legtöbb válaszadónak nem okoznak kellemetlenséget a kiépítésével járó munkálatok sem.
Néhány kulcs adat a felmérésből:
- A többi vizsgált piaccal összehasonlítva hazánkban a legnagyobb az 1 Gbit/s sebességet elérő fogyasztók aránya.
- Az internetkapcsolat megbízhatósága és stabilitása kulcsfontosságú a válaszadók 94%-ának, akik egyre inkább hajlandóak többet fizetni az internet-hozzáférésért, ha ez a kapcsolat jobb minőségét eredményezi.
- A válaszadók közel 57%-a nyilatkozott úgy, hogy hajlandó magasabb díjat fizetni a jobb minőségű internetkapcsolatért, a válaszadók 20%-a pedig hajlandó fizetni az elsődleges internet meghibásodása esetén egy automatikusan elérhető tartalék szolgáltatásért.
A hazai piacon működő szolgáltatók előszeretettel hangoztatják, hogy a magyar fogyasztók kitűnő minőségű telekommunikációs szolgáltatásokhoz juthatnak hozzá, ennek ellenére a Deloitte 2022-es Broadband Consumer Survery alapján a négy vizsgált ország előfizetői közül messze a magyarok a legelégedetlenebben a kapott szolgáltatással (közel egyharmaduk nyilatkozott úgy, hogy elégedetlen a jelenleg használt szélessávú szolgáltatással).
Az árpontot tekintve a vizsgált piacokon Németország egyértelmű kakukktojásnak számít, tekintve, hogy a német előfizetők 80%-a több mint 20 eurót fizet a vezetékes internetért, míg a magyar, lengyel és cseh fogyasztók viszonylag alacsony áron kapnak szélessávú internetet, nincsenek nagy eltérések az országok között. Ezt az Európai Bizottság adatai is igazolják, melyek szerint a vezetékes internet árai - a választott csomagtól függően - ezekben az országokban az Európai Unió átlagánál alacsonyabban vannak meghatározva.