Látszólag ok nélkül elégedetlenek a magyarok az internethozzáféréssel
Érdekes, vegyes eredményt adott a Deloitte egyebek mellett a magyarországi vezetékesinternet-ellátottságról, a szolgáltatások minőségéről és a fogyasztói attitűdökről készült friss felmérése.
Közzétette 2022-es Broadband Consumer Survey nevű piaci helyzetkép-összefoglalóját és fogyasztói attitűd-vizsgálatának eredményeit a Deloitte, mely a magyar mellett három másik európai ország, Csehország, Lengyelország és Németország viszonyait vizsgálja, hazánkban kétezer fős, 18-65 éves korosztályhoz tartozó reprezentatív minta alapján.
A felmérés egyik legfőbb üzenete, hogy a fogyasztók ma már a legtöbb piacon a szolgáltatás minőségét előrébb sorolják, mint a kapcsolat sebességét.
Ezt a tendenciát a Deloitte szerint több, különböző adat is alátámasztja: a válaszadók több mint fele kész többet fizetni az internet-hozzáférésért a magasabb minőség érdekében, és minden ötödik fogyasztó hajlandó fizetni egy alternatív csatornáért az elsődleges kapcsolat esetleges meghibásodása esetén. Ezzel együtt ötből négy fogyasztó tapasztalt valamilyen problémát internetelérésével.
A szétszteroidozott diversity alkonya Évtizedekben mérhető folyamatokat nem lehet profitorientált cégek asszisztálásával pár év alatt lezavarni, DEI csomagolásban.
Magyarországon vannak még olyan földrajzi területek, ahol az alapvető paraméterekkel rendelkező szélessávú hálózat kialakítása szükséges, ez az arány azonban elenyésző: minden negyedik fogyasztó minimum 50 Mbit/s átviteli sebességgel rendelkezik. Mindazonáltal, a válaszadók közel kétharmada az 500 Mbit/s sebesség feletti kapcsolatokat jelölte meg optimálisnak, az 1 Gbit/s -os internet pedig valódi értéket jelent a felhasználók számára. Ennek megfelelően a modern optikai üvegszálas hálózat már a második legnépszerűbb technológiának számít hazánkban; a legtöbb válaszadónak nem okoznak kellemetlenséget a kiépítésével járó munkálatok sem.
Néhány kulcs adat a felmérésből:
- A többi vizsgált piaccal összehasonlítva hazánkban a legnagyobb az 1 Gbit/s sebességet elérő fogyasztók aránya.
- Az internetkapcsolat megbízhatósága és stabilitása kulcsfontosságú a válaszadók 94%-ának, akik egyre inkább hajlandóak többet fizetni az internet-hozzáférésért, ha ez a kapcsolat jobb minőségét eredményezi.
- A válaszadók közel 57%-a nyilatkozott úgy, hogy hajlandó magasabb díjat fizetni a jobb minőségű internetkapcsolatért, a válaszadók 20%-a pedig hajlandó fizetni az elsődleges internet meghibásodása esetén egy automatikusan elérhető tartalék szolgáltatásért.
A hazai piacon működő szolgáltatók előszeretettel hangoztatják, hogy a magyar fogyasztók kitűnő minőségű telekommunikációs szolgáltatásokhoz juthatnak hozzá, ennek ellenére a Deloitte 2022-es Broadband Consumer Survery alapján a négy vizsgált ország előfizetői közül messze a magyarok a legelégedetlenebben a kapott szolgáltatással (közel egyharmaduk nyilatkozott úgy, hogy elégedetlen a jelenleg használt szélessávú szolgáltatással).
Az árpontot tekintve a vizsgált piacokon Németország egyértelmű kakukktojásnak számít, tekintve, hogy a német előfizetők 80%-a több mint 20 eurót fizet a vezetékes internetért, míg a magyar, lengyel és cseh fogyasztók viszonylag alacsony áron kapnak szélessávú internetet, nincsenek nagy eltérések az országok között. Ezt az Európai Bizottság adatai is igazolják, melyek szerint a vezetékes internet árai - a választott csomagtól függően - ezekben az országokban az Európai Unió átlagánál alacsonyabban vannak meghatározva.