5G-szabadalmak értékesítése felé fordul a Huawei
Miután az Egyesült Államok szankciói leverték a Huawei okostelefon-üzletágát, a vállalat új bevételi források után néz, például elkezdi monetizálni hatalmas szabadalmi készletét.
Ahogy váltak egyre szorongatóbbá az Egyesült Államok kínai gyártókra kiszabott szankciói, úgy néz újabb bevételi források után a Huawei. A vállalat legfrissebb bejelentése szerint a jövőben elérhetővé teszi 5G-vel kapcsolatos technológiáit a világ negyedik legnagyobb mobilpiaci szereplője, az egyik legnagyobb rivális Oppo számára, a két cég keresztlicenc-megállapodást írt alá, ami magába foglalja az olyan mobiltechnológiákkal kapcsolatos alapvető szabadalmak felhasználását, mint az 5G-hez kapcsolódó fejlesztések.
A kínai távközlési óriás közleménye szerint a szellemi tulajdonok értékének kölcsönös elismerése jelentős lépés az innováció előmozdítása felé, az Oppóval kötött partnerség egy megtérülő befektetés, ami versenyképesebb termékekhez és szolgáltatásokhoz vezet. A felek nem hozták nyilvánosságra az ügylet pénzügyi részleteit.
A Huawei masszív portfóliója több mint 100 ezer szabadalomból áll, amivel a következő generációs mobilhálózatok területén a vezető szereplők közé tartozik. Az új kommunikációs technológiák kidolgozásának feltétele a működéséhez szükséges globális szabványok létrehozása, beleértve a különféle protokollokat, műszaki specifikációkat, amik lehetővé teszik az 5G hálózatok együttműködését, és azt is, hogy az okostelefonok képesek legyenek egymással kommunikálni a hálózaton keresztül. Ez alapvetően az iparági testületek munkája, de a munkához olyan nagyvállalatok is hozzájárulnak, mint a Huawei.
A kidolgozott technológiákból szabadalmak lesznek, így a mobiltávközlési iparágban számos szabadalommal védett innováció születik: a 2G (GSM), 3G (UMTS), 4G (LTE), 5G és WiFi hálózatok működése például szabadalmaztatott technológiák ezreire támaszkodik. A szabványmegfelelőség szempontjából lényeges szabadalmaknak (standard essential patents, SEP-ek) azokat a szabadalmakat hívják, amik kritikus fontosságúak a működtetés szempontjából, a Huawei ilyeneket is birtokol, sőt portfóliójának 18,3 százaléka ebbe a kategóriába esik.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A Huawei eddig nem mutatta a Nokia és az Ericsson agresszivitását az ilyen típusú szabadalmak monetizálásában, de a jövőben láthatóan komolyabban tervez vele, amire utal az Oppóval kötött partnerség. A kínai cég tavaly kezdett el komolyabban beszélni azon irányú tervéről, hogy szabadalmakon keresztül értékesítse technológiáit más vállalatok számára. Korábbi nyilatkozata alapján 1,2-1-3 milliárd dolláros bevételt vetített előre szellemi tulajdonjogok licencelésével a 2019-2021-es időszakra, amit állítása szerint sikeresen teljesített, bár pontos számot nem közölt.
Akkoriban azt is említette, hogy 2,50 dollárnyi licencdíjat számítana fel a telefongyártóknak készülékenként, ami annak fényében, hogy a kínai BBK Electronics anyacég alá tartozó Oppo és a Vivo a legutóbbi negyedévben több mint 50 millió okostelefont értékesített, nem kevés pénzt valószínűsíthet a jövőben.
A cég az amerikai szankciók 2019-es bevezetése óta egyre nehezebb körülmények közt kénytelen működni, erre rátett egy lapáttal a Kínában kiújuló járványhelyzet és a Huawei-t fokozottan érintő chiphiány is. Az augusztusban közzétett első féléves üzleti jelentés már jól mutatta, hogy egyre rosszabb bőrben van a vállalat fogyasztói üzletága, látványos mélyrepülésben a profit. A Huawei a fogyasztói üzletág mellett két divízióval, a vállalati szegmensbe szánt termékeket kínáló Enterprise üzletággal, illetve a távközlési szolgáltatóknak készült infrastruktúra-berendezéseket gyártó részleggel rendelkezik, ezek mindegyike nőni tudott az első félévben.
A vállalat az elmúlt időszakban igyekezett új üzleti területek felé nyitni, így például a cég az elektromos illetve önvezető autók piacára is kíván fókuszálni a jövőben, emellett különböző felhőszolgáltatásokat is kínálna a helyi piaci szereplőknek. A cég szerint az útkereséssel kapcsolatos költségek (elsősorban a K+F tevékenység felpörgetése) szintén hozzájárultak a profit látványos bezuhanásához.