Tetemes bírságot úszhat meg az Amazon
Úgy módosítja a piactér működési struktúráját az Amazon, hogy a cég jóval kevesebb, a piactér-partnereket érintő statisztikákhoz férjen hozzá, emellett egyenlően kezeli a partnereit az ún. Buy Box marketingeszköz használata során, cserébe az Európai Bizottság egyes, kiszivárgott hírek szerint ejteni fogja egy 2019-ben indult versenyjogi vizsgálat teljes büntetési tételét.
Komoly összegű versenyjogi büntetést úszhat meg az Európai Unióban a világ legnagyobb e-kereskedője, az Amazon, mely ellen az EU versenyjogi szerve még 2019-ben kezdeményezett vizsgálatot két, a piactér-partnereket érintő, potenciális piactorzítással összefüggő ügyben. A Bloomberg tudósítása szerint az Európai Bizottság még az idén le fogja zárni a két szálon futó eljárást azzal, hogy elfogadja az Amazon önkéntes kötelezettségvállalásait.
A Bizottság 2020 novemberében állapította meg, hogy az Amazon piacterén működő vállalkozások gyakorlatilag teljes kereskedelmi tevékenységére rálát a kereskedelmi óriás, így olyan, publikusan nem elérhető információval is rendelkezik adott termékeket illetően, hogy azok milyen mennyiségben fogytak, milyen kapcsolatfelvétel történt a kereskedőkkel a háttérrendszereken keresztül, illetve milyen jellegű és számú fogyasztói panaszok érkeztek a harmadik fél által értékesített termékekre a webes felületen keresztül.
A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
Az Amazon ezeket az adatokat a Bizottság szerint arra használta, hogy automatikus algoritmusain keresztül üzletmenetét és saját termékértékesítését ennek megfelelően finomhangolja, illetve különféle üzleti döntéseket hozzon a piactér-hálózat működését illetően. Az EU versenyjogi szerve szerint mindez oda vezethetett, hogy bár az Amazon felületén elérhető termékek jelentős többségét a piacterek listázzák, az értékesítési számok alapján ehhez képest aránytalanul nagy előnyt élvez az Amazon saját csatornája, ez pedig összességében versenyjogi szempontból legalábbis aggályos.
A Bizottság egyben egy újabb vizsgálat indulását is bejelentette, ez a kosárfolyamat során megjelenő "Buy Box" pop-up működését, illetve az abban feltűnő ajánlatok szerepeltetésének módját veszi górcső alá. A Bizottság szerint ugyanis felmerült annak eshetősége, hogy ebben a marketingeszközben valójában nem a fogyasztók számára kedvező ajánlatok tűnnek fel, hanem azok, melyeknél a rendelés kiszolgálását az Amazon logisztikai és kézbesítési szolgáltatásain keresztül végzik. Emellett a Bizottság szerint versenytorzító lehet az a gyakorlat is, hogy a piactéri eladóknak bizonyos engedmények fejében lehetőségük van kifejezetten az Amazon Prime előfizetőket célozni a Buy Boxban szereplő termékekkel.
Nem hivatalos információk szerint az Amazon idén nyáron mindkét fenti problémára megnyugtató és végleges megoldást tudott prezentálni határidőben a Bizottság számára, ezért az ügy jó eséllyel büntetés kiszabása nélkül, vagy a maximálisan kiszabható (az éves forgalom 10%-át kitevő) bírsághoz képest jóval szerényebb büntetési tétel megállapításával végződhet akár még idén.