Még a tévé az első, de már a spájzban az internet az időseknél
Az 50-75 évesek online jelenléte napjainkra a korosztály meghatározó jellemzőjévé vált. Az idősebb internetezők közül szinte mindenki használja a közösségi médiát, egyharmaduk a fizetős streaming szolgáltatásokat is. Ugyanakkor a kedvelt tartalmakat továbbra is leginkább a hagyományos tévécsatornákon fogyasztják – derült ki a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság együttműködésében készült legújabb kutatásból.
Az utóbbi évek technológiai evolúciójának köszönhetően a mozgóképes tartalmakat kínáló platformok köre jelentősen kibővült. Joggal merül fel a kérdés, hogy a megváltozott körülményeket figyelembe véve a hagyományos televíziózás milyen szerepet játszik a mozgóképes tartalomfogyasztásban. Többek között erre a kérdésre is választ kaphattunk a MEME és az NMHH együttműködésében készült legújabb kutatásból, melyben 2000 fő 50 és 75 év közötti magyar lakost kérdeztek meg médiafogyasztási szokásaikról.
Ha a fenti kérdésre keressük a választ, akkor elsőként érdemes egy pillantást vetnünk az 50-75 év közötti lakosok háztartásaiban előforduló audiovizuális eszközparkra, hiszen a technikai lehetőségek egyrészt hatással lehetnek a tartalomfogyasztás platformjára, másrészt általános mutatói annak, hogy az említett korosztály mennyire követi korunk technológiai, digitális trendjeit.
Modern SOC, kiberhírszerzés és fenntartható IT védelem (x) Gyere el meetupunkra november 18-án, ahol valós használati eseteken keresztül mutatjuk be az IT-biztonság legújabb trendjeit.
Az adatokból az látható, hogy a televízió szinte minden háztartás kötelező tartozéka, ám amíg esetleg azt gondolnánk, hogy a korszerű eszközök (pl. okostelefon, laptop, tablet) aránya rendkívül alacsony, addig ezzel szemben azt látjuk, hogy a felsorolt eszközök – természetesen eltérő mértékben – de jelen vannak az 50-75 év közöttiek háztartásaiban is. Az említett háztartások kétharmada rendelkezik okostelefonnal, és majdnem minden második háztartás birtokol laptopot, notebookot, de még a tabletek előfordulási aránya is közel 25%-os.
Az 50-75 éves lakosságon belül – nem meglepő módon – a 60-75 évesek körében alacsonyabb az okostelefon, laptop és tablet ellátottság (56, 28, ill. 14%), azonban ezek az adatok is jól mutatják, hogy a korszerű eszközök térhódítása az idősebb korosztályban is megkezdődött.
Ebben a korosztályban egyre szélesebb körben elterjedt az internetezés, a megkérdezettek egyharmada állította, hogy naponta internetezik, míg a hetente legalább többször internetezők összesített aránya is magas, kétharmados. Ha a közösségimédia-használatot vizsgáljuk a korcsoporton belül, az szinte azonos gyakoriságot mutat az internet használatával, azaz az internetet használók közül szinte mindenki követi a közösségi média történéseit is.
Bár a 60-75 évesek 33%-a egyáltalán nem vagy csak ritkán használja az internetet, a hatóság szerint semmiképp sem tekinthetünk erre a korosztályra úgy, mint az átalakulóban lévő médiahasználati szokások késői követőire: az 50-75 évesek online jelenléte a korosztály meghatározó jellemzőjévé vált.
A kutatásból kiderül továbbá, hogy az elmúlt években gyorsan terjedő fizetős streamingszolgáltatók növekvő népszerűsége ebben a korosztályban is megfigyelhető.
Az 50-75 évesek közel egyharmada néz legalább hetente videókat, filmeket fizetős streamingcsatornákon.
Ugyanakkor ebben a korosztályban továbbra is a hagyományos tévécsatornákon történő tévénézés a médiafogyasztás leggyakoribb módja. A válaszadók háromnegyede naponta néz így tévét, és 88%-uk legalább hetente néz hagyományos tévécsatornákat.
Az 50-75 éves korosztályban kiemelkedően népszerűek a filmek és a hírek, de a sorozatokat és a tudományos ismeretterjesztő műsorokat is kétharmaduk követi, ezen kívül rendkívül népszerűek a politikai, zenei tartalmak, valamint a kvízműsorok, vetélkedők is. E tartalmak jelentős része ma már a hagyományos tévécsatornákon kívül más platformokon is elérhető, ezért a kutatás azt is vizsgálta, hogy az említett tartalmakat milyen platformokon követik az 50-75 évesek. Kiderült, hogy szinte minden tartalomtípus esetében meghatározó a hagyományos tévécsatornák szerepe.