:

Szerző: Dömös Zsuzsanna

2022. október 19. 10:04

Fájdalmas búcsút kell intenie a Metának a Giphy-től

A piacfelügyeleti hatóság szava lett a döntő: a legnépszerűbb gifszolgáltatásnak számító Giphy felvásárlása beszűkíti a felhasználók választási lehetőségeit, és versenykorlátozó hatással bír, ezért nem lehet Zuckerbergéké. Az utólagos meghiúsulás precedensteremtő, korábban nem volt még rá példa, hogy szabályozó hatóság sikeresen torpedózza meg a Szilícium-völgyi óriás felvásárlási üzletét.

Több hónapnyi huzavona után a brit Verseny- és Piacfelügyeleti Hatóság (CMA) a Giphy eladására utasította a Metát, Zuckerbergék hátrányára zárul a két éve bejelentett felvásárlás körül kialakult versenyjogi vizsgálódás. Az ügy idei legfontosabb, megelőző fordulatai közé tartozott, mikor a Facebook-anyacég megtámadta a versenyhatóság tavaly novemberi határozatát, melyben a szervezet kimondta, hogy a Meta-nak meg kell válnia a Giphytől, mivel az akvizíció a display hirdetések piacának további koncentrálódását eredményezheti, illetve megadja a lehetőséget arra, hogy a Facebook és az Instagram, valamint a Whatsapp versenytársainak felhasználói elől elzárja a népszerű szolgáltatást.

Júniusban az Egyesült Királyság versenyjogi fellebbviteli bírósága egyhangúlag elutasította a Meta fellebbezési jogalapjait egy pont kivételével, és arra a következtetésre jutott, hogy a Verseny- és Piacfelügyeleti Hatóság (CMA) racionálisan járt el, amikor úgy határozott, hogy a Metának el kell adnia a GIPHY-t.

A törvényszék ítélete után a CMA gyorsított felülvizsgálatot hajtott végre, melynek eredményeként született meg a fenti, legvégső döntés az üzlet eladása mellett. A Meta sem ellenkezik már tovább: bár csalódottságát fejezte ki, de elfogadta a CMA keddi döntését, amelyben többek közt szerepel, hogy a hatóság különösen aggasztó jelnek vette azt is, hogy a Facebook az egyesülés idején megszüntette a Giphy hirdetési szolgáltatásait.

meta_giphy

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Ez az első olyan alkalom, amikor a brit szabályozó hatóság megakadályozza egy Szilícium-völgyi nagyvállalat üzletét, ráadásul a megállapodás utólag hiúsul meg. A Facebook még 2020 májusában jelentette be, hogy felvásárolja a 2013-ban alapított szolgáltatást 400 millió dollárért, de a tranzakció már ekkor felvetett néhány versenyügyi aggályt.

Az ügylet meghiúsulása fájdalmas lehet a Facebooknak, hiszen hatalmas mennyiségű felhasználói adathoz juthatott volna hozzá a Giphy mintegy 700 millió napi aktív felhasználójával. A Giphy sokféle adatot gyűjt a felhasználókról, miután a szolgáltatásban pontosan követhető, hogy melyik GIF milyen érzelmet, reakciót fejez ki, illetve az egyes elküldött tartalmaknál azt is képes követni a cég, hogy azok kinek és milyen felületen lettek elküldve. Értelemszerűen a mozgókép-adatbázis keresőjében végzett leütéseket is rögzíti a cég, a Giphy appokba történő integrálásakor pedig az hozzáférést kap az adott eszközök egyedi azonosítóihoz is. Mindez nagyban segíthette volna a Facebook felhasználók követésére és szokásaik feltérképezésére irányuló törekvéseit.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának ötödik, december 12-i állomásán.

a címlapról