Fizetős keresőmotorral ugrik ringbe a Google egykori vezetője
A Google hirdetési üzletágának egykori vezetője szerint a techszektor már túlságosan az adatok kizsákmányolására épül, aminek nem szeretne részese lenni, ezért egy felhasználói központú keresőt indított útjára, kérdés, hogy mennyire lesz sikeres a küldetés, amiben korábban más riválisok sem remekeltek.
Európában is használhatóvá vált a Google versenytársaként pozícionált Neeva keresőmotor, ami más téren is kapcsolódik a keresőóriáshoz, lévén vezetője az a Sridhar Ramaswamy, aki előtte 16 évig dolgozott a "nagy-G"-nek többek közt hirdetésekért felelős alelnökként. A vezérigazgatói pozíciót betöltő Ramaswamy társa pedig Vivek Raghunathan, aki korábban a YouTube bevételszerzési részlegének alelnöke volt.
Az üzletemberek ígérete szerint az új böngésző a felhasználók webes aktivitásának követése nélkül, reklámmentesen segít előásni a releváns információkat, mindezt személyreszabottan. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a netező megadhatja, mik a fő forrásai, tájékozódási pontjai az interneten, a kereső pedig figyelembe veszi a személyes preferenciákat.
Ramaswamy szerint a felhasználók kezébe több irányítást kéne adni az internetes keresésekhez, a reklámokra építkező online szolgáltatások pedig csak gazdagítják az amúgyis monopol helyzetben lévő techóriásokat, ezért új, felhasználóközpontú megközelítés kell a keresők piacán. Ami egyébként nem túl kiegyensúlyozott: az Egyesült Államokban az internethasználók közel 90%-a Google-t használja, ezt követi a Microsoft Bingje 5,43%-kal.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az európai terjeszkedést egy 40 millió dolláros Series B finanszírozási kör előzte meg. A Neeva eddig több mint 600 ezer havi aktív felhasználót szerzett az Egyesült Államokban a tavalyi indulás óta, befektetői közt van a Sequoia Capital, a Greylock Ventures, az Inovia Capital és a Neythri Futures Fund, akik eddig több mint 80 millió dollárt dobtak a kalapba.
Európában eleinte csak az alap, hirdetésmentességet kínáló ingyenes Neeva lesz elérhető, de később elő lehet fizetni a prémium csomagra is, ami olyan plusz funkciókat kínál, mint a VPN és a jelszókezelő, vagy a weboldalak trackereinek tiltása. Az Egyesült Királyságban havi öt fontért, az USA-ban pedig havi 4,95 dollárért lehet előfizetni, ami majdnem egyezik az Apple TV+ árával.
A neeva.com címen elérhető kereső eddigi tesztjeink szerint az első találatok közt nagyban hasonló eredményeket hoz, mint a Google, de természetesen még korántsem mondható tökéletesnek, magyar találatokra szűrni például egyelőre nincs lehetőség, azok kifejezetten nehezen áshatók elő. A Chrome-hoz hozzáadható egy böngészős Neeva kiegészítő is, ami megmutatja, hogy az éppen meglátogatott weboldalon hány követőkódot helyeztek el (a HWSW esetében ez például egyetlen Google Analytics kód), a BBC.com pedig már 16 trackert tartalmaz.
Érdekes lesz látni, hova fut ki a böngészőpiaci harc, ami nem is nevezhető harcnak, inkább Dávid és Góliát szituáció: a Chrome-nak rengeteg a felhasználója, a Google-nek sok a pénze, és az évek során felbukkanó alternatívák, mint a DuckDuckGo vagy a Bing, nem tudtak meghatározóbb szeletet kivágni maguknak, hiába róják fel sokan az uralkodó keresőnek, hogy egyre rosszabb minőségű találatokat produkál. Az viszont mindenképp jó hír, hogy az adatvédelmet szempontnak tartó, tudatosabb netezői rétegnek lehetőségei egyre bővülnek, bár a Neeva-nak meglehetősen nagy kihívás lesz több millió, fizetésre hajlandó felhasználót szerezni.