Hiányos tájékoztatás miatt bírságolták a Digi-t
Elmarasztalta a Gazdasági Versenyhivatal a Digi Távközlési Kft-t egy csaknem két évvel ezelőtt indult ügyben, melynek most az új tulajdonos kénytelen vállalni a következményeit - igaz, a tulajdonosváltás már részben elég volt a büntetési tétel mérséklésére.
2020-ban szokatlan indokkal kezdeményezett vizsgálatot a Digi Távközlési Kft. gyakorlatával szemben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) - a szervezet egy előfizetői panasz nyomán azt vizsgálta, jogszerű-e, hogy a szolgáltató nem közli az ügyfelekkel, hogy a leggyorsabb internetes díjcsomagok teljes kihasználásához megfelelő kliensoldali berendezések is szükségesek.
A GVH vizsgálata a hivatal szerint azért indult, mert felmerült, hogy a Digi nem tájékoztatta megfelelően a fogyasztókat a DIGInet 1000 elnevezésű, kizárólag FTTH hálózaton elérhető díjcsomaghoz kapcsolódó termináloldali műszaki feltételeket illetően. Az akkori indoklás szó szerint úgy szólt, hogy a
cég valószínűsíthetően azt a benyomást kelti a fogyasztókban, hogy az optikai szálas, FTTH technológiával kiépített szolgáltatásra az internet-előfizetéssel minden további feltétel nélkül elérhetik a kínált (vagy legalább a garantált) sebességet. Ezek eléréséhez azonban a fogyasztók saját eszközeinek is meg kell felelnie meghatározott technikai követelményeknek, vezeték nélküli internetelérés esetén emellett olyan router beszerzése szükséges, amely képes a vállalt sebesség biztosítására. Így a vállalkozás feltételezhetően nem – vagy csak időszerűtlenül – tájékoztatja a fogyasztókat a döntésükhöz szükséges, jelentős információkról.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A GVH a vizsgálatot lezáró határozatában megállapította, hogy a távközlési szolgáltató a fent vázolt tevékenységével jogsértést követett el, ezért 190 millió forintos bírságot szabott ki a cégre. A döntés figyelembe vette, hogy a – tisztességtelen reklámgyakorlat óta tulajdonost váltó – cég új vezetése elismerte a jogsértést, lemondott a jogorvoslat lehetőségéről és vállalati megfelelési programjának fejlesztését vállalta a további hasonló, jogellenes gyakorlatok elkerüléséhez. A vállalkozás együttműködési lépései összesen 60%-os bírságcsökkentést eredményeztek - áll a GVH közleményében.
A Digi a fentiek alapján a szolgáltatás igénybevétele érdekében az előfizető rendelkezésére bocsátott eszköz kiválasztásánál véthetett hibát. A versenytársak (Magyar Telekom, Vodafone Magyarország) ugyanis olyan home gatewayt biztosítanak az előfizetőnek, melyek wifin és vezetékes csatlakozás esetén egyaránt képesek - ideális esetben - kiszolgálni a meghirdetett, illetve garantált sávszélességet, ám a Digi esetében ez sokáig nem volt magától értetődő, mivel az előfizetők részére a telepítéskor átadott eszközök csak a 2,4 GHz-es frekvenciasávban működtek.