A tűzzel játszik a Vodafone új marketingkampánya
Az ország "vezető mobilhálózatának" hirdeti magát új kampányában a Vodafone Magyarország, mely egy külsős cég tavasszal elvégzett méréseire hivatkozik az állítást alátámasztandó. A méréseket végző cég nem ismeretlen a hazai piaci szereplők, illetve a Gazdasági Versenyhivatal előtt sem.
Augusztus eleje óta futó hirdetési kampányában az ország "vezető mobilhálózatának" nevezi magát a Vodafone Magyarország egy függetlennek tekintett mérésre hivatkozva, mely a legtöbb vizsgált kategóriában a brit tulajdonú operátor számára kedvező eredményekkel zárult. A szolgáltató a mérési eredményeket saját, erre a célra dedikált weboldalán is feltüntette, ugyanakkor a korábbi tapasztalatok alapján kérdéses, hogy a hasonló állításokat megfogalmazó kampányok megállják-e a helyüket egy esetleges versenyjogi vizsgálat során.
A Vodafone a többek közt kültéri óriásplakátokon hirdetett állításait a német Umlaut SE idén márciusban és áprilisban elvégzett saját, illetve crowdsourcing méréseire alapozza. A teszt eredményeinek taglalásánál a szolgáltató kiemeli, hogy a Vodafone Magyarország hálózata
- Az országos felmérésekben a legmagasabb pontszámot (911 az 1000-ből) érte el,
- emellett Vodafone vezet a legmagasabb pontszámmal mind hang-, mind adatteljesítmény kategóriában,
- továbbá hang és adat szempontjából a Vodafone mobilhálózata a leginkább megbízható,
- végül pedig a Vodafone kínálja a legsimább internetes böngészési és YouTube-ozási élményt a vizsgált városokban.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A méréseket az Umlaut egyébként az alábbi városokban végezte: Békéscsaba, Budapest, Debrecen, Dunaújváros, Eger, Érd, Győr, Kaposvár, Kecskemét, Miskolc, Nyíregyhéza, Pécs, Sopron, Szeged, Szekszárd, Székesfehérvár, Szolnok, Szombathely, Tatabánya, Veszprém. Emellett a cég mérőkocsijai mintegy 5728 kilométernyi útszakaszon közlekedve is rögzítettek mért értékeket.
A közzétett mérési összefoglalóból kiderül továbbá, hogy a saját mérésekhez kizárólag Samsung Galaxy S21+ okostelefonokat használtak, illetve a hálózati módnál a preferált beállítás mindenhol az 5G volt, vagyis ahol az új generációs hálózat elérhető volt, ott arra csatlakozott a tesztkészülék.
Az Umlaut által ismertetett teszteredmények metodikája azonban legalábbis ködös és nehezen értelmető, ez alapján pedig kérdéses, hogy az elért pontszámok mennyire alkalmasak valójában az összehasonlításra olyan más, nagy nemzetközi platformokkal összevetve, mint az Ookla-féle speedtest.net vagy éppen az OpenSignal - melyeknél korábban a Vodafone egyszer sem tudott a dobogó első fokára felállni a legfontosabb mérési eredményeket illetően.
Ismétlő lövés
A német cég munkássága egyébként távolról sem ismeretlen a magyar mobilpiaci szereplők (illetve a magyar versenyhatóság, a Gazdasági Versenyhivatal) előtt. A Vodafone Magyarország tizenkét évvel ezelőtt egyszer már rendelt a cégtől, pontosabban annak jogelődjétől, a P3 Communicationstől egy hasonló "független mérést", melyet szintén kampánycélokra használt fel.
Ebbe akkor beleállt a piac legnagyobb szereplője, az akkoriban még T-Mobile néven működő Telekom is, melynek ellenkampány, majd versenyhatósági vizsgálat lett a vége, melyben aztán mindkét céget elmarasztalták és összesen 150 millió forintra büntették.
A GVH a Vodafone kampánya kapcsán akkor leginkább azt kifogásolta, hogy az ominózus mérés alapján csak egyes nagyvárosokban (ahol a mérések ténylegesen készültek) lehetett volna következtetéseket levonni a hálózat sebességére vonatkozóan, a reklámok azonban országszerte minden fogyasztónak szóltak.
A T-Mobile jobb lefedettséget hirdető válaszkampányában ezzel szemben a megadott adatok a teljes, százalékban megadott hálózati lefedettséget reprezentálták, itt azonban az okozott aggályt, hogy a mérések csak a le- és feltöltésre vonatkoztak és nem vizsgálták a webböngészési sebességet valamint a sikeresség arányát a le- és feltöltések, valamint a webböngészés esetén.