Betegadatokkal való visszaéléssel vádolják a Metát
Egy újabb per szerint a Meta engedély nélkül használta fel emberek egészségügyi adatait célzott hirdetések megjelenítéséhez a Facebook közösségi oldalon.
Egy kalifornai bírósághoz benyújtott perben azt kifogásolják érintettek, hogy amerikai egészségügyi intézményeken keresztül érzékeny betegadatok jutottak el a Metához, ezzel megsértve az egészségbiztosítási hordozhatóságról és elszámoltathatóságról szóló HIPAA törvényt. A Meta több millió ember egészségügyi információihoz férhetett hozzá az érintettek beleegyezése nélkül az intézmények időpontfoglaló és beteg-portáljain keresztül, melyeket aztán ahhoz hasznosítottak, hogy gyógyszereket és kezelési hirdetéseket népszerűsítő reklámokat jeleníthessenek meg személyreszabottan a Facebookon. A dokumentum egy Facebook-felhasználó tapasztalatait is részletezi, aki célzott hirdetéseket kezdett kapni szív- és térdbetegségeket gyógyító készítményekről, miután bejelentkezett a San Franciscó-i Egészségügyi Központ felületére.
A panasz szerint az egészségügyi intézmények a nyomkövetést lehetővé tevő Meta Pixel eszköz kódját használták oldalaikon, ami a hivatalos információ szerint mérésekkel és közönségépítéshez szükséges információkkal támogatja a vállalkozásokat. A Markup nonprofit hírügynökség júniusban megállapította, hogy az Egyesült Államok 100 legjobb kórháza közül 33 aktívan használja a Meta Pixelt, ami a hirdetésekkel kapcsolatos elemzések mellett azt is követhetővé teszi, hogy a felhasználók a weboldalon milyen gombokra kattintanak, és akár a páciens IP-címéhez kapcsolódó olyan érzékeny egészségügyi adatok is kinyerhetők, minthogy melyik orvossal és milyen kórsággal kapcsolatban egyeztetett.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A Meta szabályzatában ezzel kapcsolatban azt írja: a hirdetők használhatják a Meta Business-eszközöket személyazonosításra alkalmas (elérhetőségi adatként hivatkozott) adatok küldésére a Meta részére (pl. nevek, e-mail-címek és telefonszámok) arra a célra, hogy segítsenek a Metának megfeleltetni a hirdetők által megosztott adatokat a Meta felhasználói fiókjainak. Meta Pixel vagy Meta Business-eszközök használata esetén azonban az ilyen adatokat küldés előtt a Meta által megadott módon kivonatolni kell.
A Meta irányelvei szerint a hirdetők nem oszthatnak meg olyan adatokat a Metával, amelyekről tudják, hogy egészségügyi, pénzügyi információkat vagy más érzékeny információkat tartalmaznak. A kereset azonban azzal vádolja Metát, hogy szándékosan gyűjtötte ezeket az érzékeny egészségügyi adatokat egészségügyi webhelyekről.
A közösségi óriás szóvivője egyelőre nem kommentálta az ügyet, de korábban a Markup vizsgálata kapcsán azt mondta, hogy a Facebook speciális szűrőrendszere felel azért, hogy a vállalkozásoktól kapott érzékeny egészségügyi adatok ne továbbítódjanak. Ráadásul a Markup egy másik vizsgálat során úgy találta, hogy az abortuszról vagy a sürgősségi fogamzásgátlókról információt kereső emberekről szóló információrészletek is eljutottak már korábban a vállalathoz.