Meglepően válságállónak tűnik a Microsoft
Bár kis mértékben az előzetes várakozások alatt teljesített, az idei üzleti évre vonatkozó pozitív piaci előrejelzéseknek köszönhetően fellélegezhettek a Microsoft befektetői, illetve tágabb értelemben az iparág hasonló profilú nagyvállalatai.
A bizonytalan gazdasági környezet dacára kétszámjegyű százalékos éves forgalomnövekedést vár a Microsoft a július 1-jével indult 2023-as üzleti évében, ezzel a redmondi központú cég valamelyest eloszlatta az iparág jövőjével kapcsolatos, utóbbi időben egyre gyakrabban hangoztatott aggodalmakat.
A cégvezetés a pénzügyi jelentés múlt heti közzétételét követően leszögezte, összességében arra számít, hogy a pandémia által keltett hibrid munkavégzés trend nem szűnik meg, ezzel többek közt fenntartva a felhőszolgáltatások használata iránti megnövekedett igényt.
Mindez ellensúlyozhatja a kedvezőtlen gazdasági környezet hatásait, így a rekord magas inflációt kísérő költségtakarékossági intézkedéseket, melyek mind a lakossági, mind a vállalati költések visszafogásában megjelennek, régiótól függően eltérő mértékben. A Microsoftnak ezzel együtt egy új problémával, az euróval és más fizetőeszközökkel szemben rekord mértékben megerősödött dollárral is szembe kell néznie, tekintve, hogy a cég forgalmának nagyjából a felét az Egyesült Államokon kívül bonyolítja.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A fenti hatást jól érzékelteti, hogy a cég legjobban teljesítő terméke a rekordnövekedést elérő Azure volt, mely 40%-os forgalomnövekedést hozott a negyedévben, fix árfolyamon számolva azonban a 46%-ot is meghaladja a növekedés. A cég az elmúlt negyedévben rekord mértékben tudta növelni szerződési állományát a felhőszolgáltatásra, minden eddiginél több, százmillió dolláros és milliárd dolláros nagyságrendű megrendeléssel.
Az Azure-t is magába foglaló Intelligens Felhő üzletág összességében 20,9 milliárd dolláros forgalommal zárta a negyedévet, ami 20%-os éves növekedésnek felel meg (illetve az árfolyamhatások nélkül 25 százalékosnak). Az elsősorban az Office termékeket, a LinkedIn-t és a Dynamics-ot tartalmazó Produktivitás és Üzleti Folyamatok üzletág 16,6 milliárd dollárt hozott a Microsoft konyhájára a negyedévben, ez 13%-os (17%-os árfolyamkorrekció nélkül) növekedés éves szinten, míg a More Personal Computing üzletág (ide tartozik a Windows, az Xbox, a keresőszolgáltatás és a Surface) 14,4 milliárd dollárt kasszírozott. Ez utóbbi mindössze 2%-os (5%-os) éves növekedést feltételez, jelentős mértékben a PC-piac megtorpanásának köszönhetően, melyből adódóan a Windows OEM eladások kis mértékben visszaestek.
A Microsoft teljes, negyedéves árbevétele a 2022-es üzleti év utolsó negyedévében 51,9 milliárd dollár volt, 12%-kal (16%-kal) több, mint egy évvel korábban, a cég nettó nyeresége pedig 16,7 milliárd dollár lett, ami 2%-os (7%-os) emelkedést jelent az előző üzleti év hasonló időszakához képest.