:

Szerző: Dömös Zsuzsanna

2022. július 28. 09:10

Az Alphabetbe is belekapott a gazdasági ellenszél

A cég idei második negyedévét a Google reklámbevételei húzták fel, miközben lelassult a továbbra is veszteséges Google Cloud növekedése.

A Google anyavállalat Alphabet közzétette második negyedéves jelentését, mely azt mutatja, hogy az internetes óriáscég viszonylag ellenálló a lassuló tempót mutató reklámpiacon, viszont több helyen elmaradt az elemzői várakozástól, és az elmúlt két év legvisszafogottabb növekedési tempóját produkálta - a válság láthatóan itt van. A társaság 69,69 milliárd dolláros bevételről számolt be 13 százalékos növekedéssel (az egy évvel korábbi 62 százalékhoz képest), míg az elemzők 69,9  milliárd dollárra számítottak. A nettó profit 16 milliárd dollár lett, ami viszont kevesebb a tavalyi év azonos időszakában produkált 18,52 milliárd dollárnál. A jelentés napokkal azután jelent meg, hogy a Snap katasztrofális negyedéves eredményekről számolt be, hozzátéve, hogy lassítani kívánja a munkaerő-felvételt. A Snappel ellentétben az Alphabet részvényei enyhén emelkedtek a számok megjelenése után.

A Google hirdetési üzletága, különösen a keresőhöz kapcsolódó reklámok húzták fel a negyedévet, a részleg átvészelte a marketingkiadások zuhanását, amit a kisebb versenytársak, így a Snap és a Twitter látványosabban éreztek meg. Az egy évvel korábbihoz képest a hirdetési bevételek 12 százalékos növekedése 56,3 milliárd dollárt jelentett, ami az Alphabet bevételének 81 százalékát teszi ki. Ebből a Google kereső 40,7 milliárd dollárt hozott a konyhára 14 százalékos növekedéssel, főleg az utazási és kiskereskedelmi témájú kereséseknek köszönhetően.

google_cloud

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Annak ellenére, hogy a Google összességében hirdetések terén jó eredményt produkált, a YouTube 7,34 milliárd dolláros hirdetési bevételt termelt, elmaradva várt 7,52 milliárdtól, bár ez növekedést jelent a tavalyi 7 milliárd dollárhoz képest. A videóplatformot egyre nagyobb nyomás alá helyezik a riválisok, főleg a ByteDace által birtokolt TikTok.

Az Amazon és a Microsoft uralta harcmezőn próbálkozó cloud részleg továbbra sem hoz nyereséget, és láthatóan nem térülnek meg a belétolt összegek: a második negyedévben 6,28 milliárd dollár bevételt termelt (6,41 milliárd dollár helyett) 36 százalékos növekedéssel, és 858 millió dolláros veszteséget könyvelt el, ami a tavalyi év azonos időszakában 591 millió dollár volt. Pichai szerint a felhőpiac még mindig formálódik, és továbbra is nagy lehetőségeket látnak benne. A Microsoft kedden egyébként arról számolt be, hogy az Azure-ból és más felhőszolgáltatásokból származó bevétele 40%-kal nőtt ebben az időszakban.

A Google még mindig jelentős készpénzkészlettel rendelkezik, 125 milliárd dollár készpénzt és azzal egyenértékű eszközt birtokol, ami viszont az elmúlt negyedévekben rendre csökkent, első negyedév végén még 134 milliárd dollár volt a keresőcég kezében. Az Alphabet természetesen továbbra is fogva tartja a féket, és átmenetileg szünetelteti a toborzást. Sundar Pichai vezérigazgató a befektetőknek tartott gyűlésen a bizonytalan gazdasági környezet mellett a hirdetők költéseinek visszaesését emelte ki, hozzátéve, hogy a Google továbbra is befektet, de megfontoltan.

A cégnek a következő negyedévben számos perrel és a szabályozók oldaláról érkező fenyegetőzéssel is szembe kell néznie, köztük az online hirdetési piac leuralásával kapcsolatos szövetségi trösztellenes perrel, amivel kapcsolatban az elkövetkező hetekben várhatók fejlemények.

a címlapról