A Stranger Things miatt bukott a vártnál kevesebb előfizetőt a Netflix
Ismét csökkenést jelentett ügyfélszám tekintetében a világ legnagyobb online streaming videotékája, ami ugyan kevesebb, mint amennyire számított, de továbbra sincs egyszerű helyzetben. A streamingpiac királyának az olcsóbb előfizetési csomagok bevezetése és a jelszómegosztás visszaszorítása mellett muszáj lesz tartalomban is erősítenie, ha meg akarja tartani bázisát.
Április-május-június során csaknem egymillió előfizetőt vesztett a Netflix, felgyorsuló ütemben mondják le a felhasználók a szolgáltatást, igaz ez még mindig kevesebb annál a kétmilliónál, amennyit prognosztizált a streamingóriás. Reed Hastings, a cég vezérigazgatója szerint a Stranger Things negyedik évada jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy a vártnál végül kevesebben távoztak. A Netflix, illetve a hasonló videostreaming-szolgáltatások ügyfélbázisának növekedése a tartalomkínálat változásával jól összeegyeztethetően, rendre ciklikusan alakul - vagyis ha érkeznek újabb húzócímek (elsősorban sorozatok) a platformra, az többnyire felfelé húzza a számokat, ez most is megfigyelhető volt.
Ennek ellenére a kedden közzétett második negyedéves jelentésben a cég történetének legnagyobb előfizetői vesztesége olvasható. A legnagyobb számban amerikai és kanadai előfizetők mondták le a szolgáltatást, őket követték az európaiak. Összességében azért a vállalatnak még így is nagyjából 220 millió előfizetője van globálisan július végén, amivel előzi a konkurenseket. Az eddig kétszámjegyű növekedéseket produkáló cég esetében azonban ez az eddigi legmakacsabb lassulás: az április-július közti negyedévben elért árbevétel 7,9 milliárd dollár volt, ami már „csak” 8,6 százalékkal jelent többet éves szinten. Arról nem is beszélve, hogy a cég részvényeinek árfolyama idén eddig több mint 60%-ot esett, ám miután kiderült, hogy a második negyedévben mégsem kétmillióan távoztak, a zárás utáni kereskedésben hét százalékot erősödtek.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A streamingóriás először áprilisban számolt be a felhasználói bázis 2011 óta nem tapasztalt csökkenéséről, amit leépítések követtek, a hírre pedig eséssel reagáltak a vállalat részvényei is. Júniusban egy második körös leépítés részeként a cég mintegy 300 munkavállalótól vált meg, miután előtte májusban 150 alkalmazottat már elküldött, és szerződést bontott számos vállalkozóval. A szóvivő szerint a költségeket az üzletük lassuló növekedéséhez kell igazítani..Továbbra is a tartalom a király
Nem túl kedvező tényező az egykori csúcstartó számára a konkurensek erősödése a streamingpiacon, egyaránt emelkedőben az Apple TV, az HBO Max, az Amazon Prime és a Disney+. Az erős tartalomkínálat épp ezért továbbra is kritikus fontossággal bír majd, az USA-ban például az újonnan regisztrálók egyre idősebb korcsoportból érkeznek, akiknek ízlése eltér a streamelésre elsőként rászokott fiatal nézőkétől. A streamingszolgáltatások közt egyre élezettebb a verseny a közönség figyelmének megragadásáért. Eric Steinberg, a Whip Media munkatársa szerint a Netflixnek több sikersorozatra lesz szüksége, az inflációs környezetben a felhasználók számára továbbra is az lesz az elsődleges szempont a mérlegelés során, hogy milyen tartalmak érdeklik őket igazán, és miről nem akarnak lemaradni.
A Kantar kutatócég felmérései szerint a streamingszolgáltatások lemondásának elsődleges oka az előfizetők körében a spórolási szándék, még az Egyesült Államokban is, ahol az Egyesült Királysággal ellenben viszonylag stabil az előfizetések száma. A vezetőség több lépést fontol, a reklámokkal tűzdelt csomagok bevezetése mellett a jelszómegosztással való leszámolást is, egy tanulmány szerint a jelszavak egymás közti megosztása a Netflixnek évi hatmilliárd dollárnyi veszteséget jelenthet. Várhatóan a jövő év során kerülnek bevezetésre az olcsóbb csomagok.
A Netflix tarsolyában van még az is, hogy élő közvetítésekkel bővíti a műsorkínálatot, például streamelt stand-up fellépésekkel, különféle tehetségkutatókkal, vagy sportközvetítésekkel, ezzel pedig valamelyest a klasszikus televíziózás irányába közelítene. Az egyelőre korai fázisban járó ötleten egy dedikált csapat dolgozik, konkrét bejelentésre nem lehet egyhamar számítani.
Az idei év egy új területen történő további szárnypróbálgatásokról, növekedésről is szólhat: a cég tavaly vágott bele a videojáték-bizniszbe, mely a cégvezetés szerint "jó fogadtatásban" részesült az előfizetők körében. A vállalat 2021-ben tíz mobilos játékot adott ki, a portfólióját azonban idén lényegesen bővítené, illetve a tervek szerint pedig idővel minden platformra és játékműfajra kiterjesztené a hálóját. A Next Games felvásárlását követően sorra érkezhetnek majd a Netflix sorozataihoz kapcsolódó további játékok a cég mobiljáték-platformjára, ami újabb monetizációs csatornát jelent majd.