Kezdődhet a Google feldarabolása
Több részre bonthatják az Alphabet csoporthoz tartozó Google keresőüzletágát, a cég ettől reméli azt, hogy az amerikai igazságügyminisztérium által indított antitröszt-eljárásban kedvező elbírálást kaphat.
Kész feldarabolni keresőüzletágát a Google, illetve annak anyacége, az Alphabet, ezzel remélve, hogy a cég megfelel az amerikai hatóságok és a kormányzat által támasztott feltételeknek, kívánalmaknak. Az óriásvállalat - mely az online reklámpiac bizonyos szegmenseinek gyakorlatilag egyeduralkodójának számít - jogellenesnek vélt működése kapcsán szinte az összes kontinensen indult már valamilyen trösztellenes eljárás, a Biden-adminisztrációnak pedig kifejezett célja, hogy ezt a piaci erőfölényt úgy törje le, hogy a Google-t bizonyos cégrészek és üzletágak leválasztására, értékesítésére kötelezi.
A The Wall Street Journal riportja szerint a Google nemrég az amerikai igazságügyminisztérium által 2020-ban indított jogi eljárásban peren kívüli egyezségre tett ajánlatot, melynek része több, a cégstruktúra átalakítását érintő önkéntes vállalás, így a klasszikus, aukcióalapú hirdetési modellben utazó üzletág külön cégbe szervezése.
A több tízmilliárd dollár értékű új cég ugyanakkor a tervek szerint továbbra is az Alphabet csoporthoz tartozna, az anyacég pedig a sajtómegkeresésekre válaszul hangsúlyozta, továbbra sem kíván kiszállni a busásan megtérülő ad-tech üzletből.
CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.
Az ügyet behatóan ismerő, versenyügyekben jártas jogászok szerint kérdéses, hogy a feldarabolásnak így van-e bármi értelme, tekintve, hogy a Google ezt követően is támaszthat olyan preferenciákat és feltételeket a hirdetők felé, melynek hatására azok a cég saját szolgáltatását választják majd, bármilyen néven is tartozik az Alphabet csoport alá.
Az Alphabet kereső- és hirdetési tevékenységet összefogó leányvállalatának potenciálisan trösztellenes tevékenységét az Egyesült Államok mellett az Európai Unió és Nagy-Britannia is vizsgálja. A különálló esetekben a jogi alapvetés többnyire egyezik: a Google a display hirdetések piacán gyakorlatilag az összes szinten képviselteti magát, azaz hirdetési célból adatokat gyűjt (trackerek), hirdetési helyeket értékesít direktben, illetve hirdetésközvetítőként is működik egyben, e tevékenységeinek koordinálásával és saját szolgáltatásainak preferálásával pedig kiszorítja a versenytársakat a piacról.
Hogy mennyire nagy piacról van szó, azt jól szemlélteti, hogy a Google display hirdetésekből származó árbevétele tavaly elérte a 31,7 milliárd dollárt, ezzel 2021-ben az Alphabet teljes éves árbevételének 12%-át adta ez az egy szegmens.