Csaknem az összes iPhone-tulaj mobillal fizet
Töretlenül nő a mobilos fizetés népszerűsége, ugyanakkor a tranzakciók során nem minden platform képviselteti magát egyenlő mértékben - többek közt ez derül ki az OTP Bank megrendelésére készült reprezentatív felmérésből.
A mobiltelefonokkal, okostelefonokkal történő fizetés technológiai alapjai évtizedes múltra tekintenek vissza, egyes piaci szereplők, illetve a pénzintézetek jó része azonban óvatosan vágott bele a különféle bankkártya-virtualizációs projektekbe. Mostanra ugyanakkor ez a piac is rendkívüli érettséget mutat, legalábbis erre utalnak a magyarországi számok is, melyeket egy az OTP Bank megrendelésére készült reprezentatív kutatásból lehet kiolvasni.
A májusi kutatás eredményei többek közt rámutatnak, hogy a felnőtt magyarok kétharmada használ valamilyen pénzügyi applikációt vagy mobilfizetési megoldást okostelefonján, ami abból a szempontból kissé optimista következtetésnek tűnhet, hogy más felmérések szerint nagyjából 6,2 millió olyan felnőttkorú magyarról beszélhetünk, akinek egyáltalán van okostelefonja, ráadásul a banki ügyintézés a leggyakoribb tíz online tevékenység közül az utolsó helyet foglalja el.
Az OTP Bank szerint - nem túl meglepő módon - gyakorlatilag három mobilfizetési platform létezik ma Magyarországon, ebből a cég saját, Simple Pay nevű megoldását használják a legtöbben (39%), a Google Pay 21%-kal a második, az Apple Pay pedig 12%-kal a harmadik legnépszerűbb mobilos fizetési rendszer hazánkban.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A felmérésből kiderült, hogy minél magasabb valakinek az iskolai végzettsége, annál jellemzőbb, hogy használja a mobilját fizetésre: az alapfokú végzettségűek 60%-a, míg a középfokú és felsőfokú végzettségűek 74%-a fizet rendszeresen a telefonjával. Az egyetemet vagy főiskolát végzettek inkább a Simple by OTP-t vagy az Apple Pay-t használják.
Az IOS operációs rendszert használók az átlagnál lényegesen magasabb arányban – majdhogynem mindenki – fizetnek mobillal (96 százalék). A telefonnal történő fizetésre a városban élők közel háromnegyede nyitott, a községekben élőkre ez kevésbé jellemző.
Talán nem meglepő, hogy a 18-39 éves korosztály körében a mobilfizetés igazán népszerű, míg a 60 év felettiek bonyolultnak, nehézkesnek érzik a megoldást, ezért meg sem próbálkoznak vele. Az életkori sajátosságok azt is befolyásolják, kik és mit vásárolnak mobilon vagy pénzügyi appokon keresztül. A 60 év felettiek jellemzően élelmiszerre, míg a 18-39 évesek ruházatra, sportfelszerelésekre, szórakozásra és vendéglátásra költenek ilyen módon.
A mobillal fizetők általában élelmiszerre költenek a leggyakrabban – a válaszadók 58 százaléka mondta ezt. A túlköltekezés azonban egyik korosztályban sem jellemző, a válaszadók 81 százaléka önbevallása szerint nem költ többet amióta mobillal fizet.
A kutatásból az is kiderült, hogy az okosórák megjelenése egyelőre nem hozott jelentős változást a mobilfizetési szokásokban. Mindössze a válaszadók 5%-a fizet gyakrabban az órájával, mint a telefonjával, és csupán 4% szereti jobban az órás fizetést, mint a telefonos megoldást.