Hadat üzen a Firefox az URL-paraméter alapú követésnek
A Firefox böngésző Fokozott követés elleni védelmi csomagja az új frissítéssel már az URL-ekben elhelyezett követőkódoktól is védeni képes a felhasználókat, legalábbis néhány vállalat néhány kódja ellen.
Újabb funkcióval rukkolt elő a Mozilla, amellyel távoltarthatja a marketingóriásokat a felhasználók különböző weboldalakon átívelő követésétől. A Firefox 102-es kiadásától kezdve beállítható, hogy böngésző bizonyos vállalatok URL-paramétereit (query string) letiltsa a hivatkozásokból - hívja fel a figyelmet a Bleeping Computer. Ezek azok a pár karakteres kódok az URL-ek végén, amelyekkel a vállalatok képesek megállapítani, hogy egy felhasználó az adott oldalra látogatott. Aztán a cégek az információ alapján például személyre szabott reklámokat tudnak az internetezők számára megjeleníteni, vagy éppen különböző adatokkal láthatják el a hirdetőket.
A Firefox új verziójában, a már több éve bővítgetett Enhanced Tracking Protection (ETP) megoldáson belül érhető el a beállítás, ahol a felhasználónak a védelmet "szigorú" módba kell kapcsolni. Ezt követően a Firefox a linkekre kattintás vagy pedig az URL böngészősávba másolása után is kivágja a hivatkozásokból a paramétereket, és már a követőkódok nélkül nyitja meg az oldalakat. Jelenleg a böngésző a Facebook (fbclid=, mc_eid=), a Marketo (mkt_tok=), a HubSpot (_hsenc=), a Vero (vero_id=), a Drip (__s=) és az Olytics (oly_enc_id=, oly_anon_id=) szűrésére képes, de várhatóan ez a lista a jövőben bővülni fog. Ahogy egyébként a szintén a biztonságot zászlójára tűző Brave böngésző is ennél több URL szűrési lehetőség érhető el.
CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.
A Mozilla böngészője rendszeresen jelentet meg a felhasználók biztonságát támogató megoldásokat, így az ETP csomaggal szűrhetők a közösségi médiakövetők, a weboldalak közötti nyomkövető sütik, az ujjlenyomat-készítők és a kriptobányászok is. Azonban a Firefox figyelmezteti a felhasználókat, hogy a "szigorú" védelem beállításával előfordulhat, hogy egyes weboldalak nem jól fognak megjelenni. Ugyanis a követők bizonyos tartalmakban (például videókban) rejtve vannak, ezért ilyenkor a böngésző a tartalmat is blokkolja.
Annak ellenére, hogy a Firefox kitartóan jelenteti meg a felhasználók biztonságát támogató megoldásokat, nem sikerült feltornáznia magát a böngészők versenyében. Sőt, a legutóbbi GlobalStats statisztikái alapján a Mozilla böngészője hónapok óta trendszerűen veszít népszerűségéből. Idén áprilisban kevesebb mint 180 millióan használtak Firefoxot mobilon és asztali gépeken együttvéve, amellyel jelenleg a negyedik helyre csúszott a böngésző népszerűségben a Chrome, a Safari és az Edge mögött.