A Google gyűjti a legtöbb adatot a felhasználókról
Az Atlas VPN elemzése szerint a Google gyűjti össze a legtöbb információt felhasználóiról a kiválasztott öt nagy techóriás: a Facebook, a Twitter, az Amazon, az Apple és a Google közül.
A webhelyek sokszor hosszadalmas, netezők által nem szívesen végigolvasott adatvédelmi szabályzataiból kiderül, hogy a fent említett vállalkozások hány és milyen jellegű adatpontot gyűjtenek a felhasználóikról. A Security.org csapata ezeket gyűjtötte össze, míg az AtlasVPN összegezte a főbb tanulságokat.
Az összegyűjtött adatok mennyiségét illetően a Google végzett a dobogó tetején a felhasználónként 39 mutatóval, ami szinte minden lehetséges részletet magába foglal néhány kivétellel. A keresőcég összegyűjti a nevet, telefonszámot, fizetési adatokat, a Google-szolgáltatásokon belüli vásárlásokat, e-mail címet, küldött és fogadott e-maileket, tárolt filmek, fotók, fényképek, dokumentumok, táblázatok adatait, valamint a YouTube-on elküldött kommenteket. Ezen felül rögzíti a keresési kulcsszavakat, a videómegtekintéseket, valamint a tartalmakkal és hirdetésekkel kapcsolatos interakciókat. Még a Google-on keresztül kezdeményezett hívások sem magánjellegűek, mivel a vállalat rögzíti a hívó és fogadó felek számát, az átirányítási számokat, a hívások időpontját és dátumát, a hívások időtartamát és a hívástípusokat.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A Twitter 24 adatpontot gyűjt, a Google-lel ellentétben kevés személyes információt: csak a név, felhasználónév, jelszó, telefonszám és e-mail cím kell neki. Emellett nyomon követi az üzeneteket, azok tartalmait, a megtekintett videókat, valamint a tartalommal és hirdetésekkel való interakciókat. Ezen felül még a Twitter-tevékenységek idejét, gyakoriságát és időtartamát, valamint naplózza, hogy a felhasználók egymás közt kikkel lépnek kapcsolatba.
Az Amazon csak kevéssel marad le a Twittertől 23 mutatóval: a személyes adatok mellett az egyik érdekesség a cég adatgyűjtési gyakorlatában, hogy beszerzi a felhasználó társadalombiztosítási számát és a jogosítvány adatait, illetve a hitelirodáktól kéri be a a netező hiteltörténetére vonatkozó adatokat.
A Facebook talán a korábbi adatvédelmi ügyei hatására már kevesebb, "csak" 14 adatpontot gyűjt, azok viszont rendkívül érzékenyek. A kék közösségi óriás nyomon követi, milyen emberekkel, csoportokkal lép kapcsolatba a felhasználó, tudja, hogy mikor és mennyi ideig van bejelentkezve a fiókjába, milyen kommenteket, megosztásokat, tranzakciókat hajtott végre közben.
Az Apple csak a fiók fenntartásához szükséges információkat tárolja, a 12 adatpont közt szerepel a felhasználók neve, e-mail címe, IP-címe, tartózkodási helye és fizetésekre vonatkozó információk. A cupertinói cég esetében a tevékenységnaplózás jellemző még, amivel a felhasználó keresési előzményeit, a tevékenységei idejét, gyakoriságát rögzítik.
Az AtlasVPN szerint a fentiekből az a tanulság vonható le, hogy bármelyik nagy tech cég szolgáltatását is használjuk, valamennyi adatot mindegyik tárol a szolgáltatásában végzett aktivitásainkról, de az üzleti tevékenységüket adatokra alapozó vállalatok, mint a Google, szinte minden lehetséges információra kíváncsiak. Az Apple ezzel ellenben bevételeinek jelentős részét a hardverek eladásából szerzi, így csak annyi adatot naplóz, amennyi a fiókok fenntartásához szükséges.