Csúcson a hazai okostelefon-használat
Tetőzéshez közel a magyarországi okostelefon-felhasználói bázis, a felnőttek körében már 6,2 millióan rendelkeznek okostelefonnal, és nagyjából hatmillióan interneteznek mobiljukon a 18-69 éves korosztályban.
Idén is publikálta a hazai okostelefon-penetrációról szóló felmérésének eredményeit az eNET. A kutatócég szerint általánosságban megállapítható, hogy az okostelefon és internet használatának terjedése töretlen, mely növekedés összhangban áll az uralkodó digitalizációs trendekkel.
Bár az online lét és az eszközhasználat egyre szélesebb társadalmi csoportok körében válik elterjedtté, mégis eltérések figyelhetők meg ezekben a munkaerőpiaci státusz és a korcsoportok mentén - hívja fel a figyelmet a kutatócég. Legaktívabb használat a 30 év alattiak és a tanulók körében mutatkozik: ma már eléri a 100%-ot az internet- és az okostelefonhasználók aránya e korcsoportban – derült ki az új eNET-felmérésből.
Az eNET reprezentatív kutatása szerint a legnépszerűbb, okostelefonokkal végzett tevékenységek közé tartozik az információkeresés, a chatelés, illetve az időjárás-előrejelzés megtekintése (78-78-78%).
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A közösségi média használata, bár széles körben elterjedt, csupán negyedik helyezett lett, holtversenyben az e-mailezéssel (74-74%). Tízből heten olvasnak emellett híreket (73%) és néznek videókat online (71%). Nem kérdés, hogy a felnőtt magyar társadalom számára az internet fontos szerepet tölt be az informálódás és kapcsolattartás terén, főként a Covid-19-járvány hatására bevezetett korlátozások után, de ezen tevékenységek népszerűsége korábban is töretlen volt. A világjárvány okozta felfordulás egyik velünk maradt hatása, hogy a felnőtt lakosság körülbelül kétharmada szokott online vásárolni (64%). Továbbá közel ugyanennyien hívják segítségül az internetet tájékozódáshoz, például útvonaltervezés céljából (64%).
Ha már internet és ha már járvány, akkor nem elhanyagolható szempont, hogy a pandémiának az elektronikus ügyintézési lehetőségekre is jelentős hatása volt. Ezek közül a bankolás a legnépszerűbb (57%), de a lakosok fele szokott számlát befizetni vagy egyéb hivatalos ügyben eljárni online (50-50%), saját bevallása szerint.
Az alkalmazásletöltési- és felhasználási szokások kapcsán kiderült, hogy Magyarországon tízből hat okostelefonhasználó legfeljebb 10 alkalmazást használ rendszeresen – azaz legalább heti szinten –, de a negyedük maximum csak ötöt. Bár nem jellemző, hogy kifejezetten sok alkalmazást használnánk rendszeresen, a lakosok negyede hetente egy vagy több alkalommal is letölt új applikációt, felük pedig legalább havonta egyszer.
A többség fizetni azonban továbbra sem szeret az alkalmazások használatáért. Mindössze a kérdezettek harmada töltött már le olyan applikációt, amely pénzbe is került.
Jóllehet az eNET a hazai okostelefon-penetráció töretlen növekedésére hivatkozik, az operátoroktól által a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) számára eljuttatott információk alapján a mobilnet-felhasználók, pontosabban az internetforgalmat bonyolított okostelefonos SIM-ek száma már 2020 első negyedévében beleütközött a hétmilliós plafonba, azóta pedig nincs szignifikáns elmozdulás erről a szintről.
A stagnáló felhasználói bázis dacára a forgalom ugyanakkor továbbra is lineáris növekedést mutat, így míg a szolgáltatók mobilinternet-hálózatán keresztül 2020 első negyedévében 103,2 millió GB adatot forgalmaztak az ügyfelek, addig 2021 második negyedévére - a legutóbbi, nyilvánosságra hozott adatszolgáltatás során - ez a szám 152,1 millió GB-ra nőtt.