Tovább koncentrálódott a magyar e-kereskedelmi szektor
A GKID (korábbi nevén GKI Digital) 2022-ben immár hetedik alkalommal publikálja a Magyarországon működő, legnagyobb forgalmú online kereskedők rangsorát, mely a piac további koncentrációját mutatja a tavalyi évre vonatkozóan.
Egyre nagyobb forgalom koncentrálódik a legnagyobb e-kereskedelmi egységeknél Magyarországon, ezzel párhuzamosan folyamatosan erősödnek a nagyobb, több országban is jelen lévő, külföldi tulajdonú cégek érdekeltségei a magyar piacon - többek közt ez derül ki a GKID (korábban GKI Digital) ma közzétett, a 2021-es évre vonatkozó toplistájából.
A GKID frissen közzétett adatai szerint 2021-ben a magyar piacon működő, helyi operációval is rendelkező tizenöt legnagyobb e-kereskedő együttes forgalma meghaladta a bruttó 520 milliárd forintot. A TOP15 kereskedő forgalom tekintetében már a teljes online kiskereskedelmi piac 43%-át képviseli (ez két százalékpontos emelkedés a tavalyi mezőny piaci súlyához képest). Ezzel minden online elköltött 100 forintból 43 forintot a TOP15 online áruház valamelyikében hagytak ott a magyar vásárlók 2021-ben. A magyar online kiskereskedelmi piac – leginkább a pandémia hatására történt – koncentrálódását jelzi, hogy a TOP10 forgalmi súlya is tovább erősödött: 36%-ról 39%-ra.
CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.
A 2021-es online forgalmi adatok alapján Magyarország legnagyobb e-kereskedője ezúttal is az eMAG-Extreme Digital lett. A piacvezető vállalat súlyát jelzi, hogy saját piactere, az eMAG Marketplace önmagában is a negyedik legnagyobb forgalmú szereplő lenne a listán, ha különálló vállalkozásként rangsorolnánk. Az eMAG-ot a cseh Alza.hu követi a dobogó második fokát, elvéve a pozíciót a német tulajdonban lévő MediaMarktól, mely a chiphiány és az ellátási lánc problémái miatt kifejezetten küzdelmes évet tudhat maga mögött.
A TOP15-ös lista legszembetűnőbb fejlődését a szintén cseh kézben lévő kifli.hu produkálta, mely 2020-ban még a 12. helyen állt a rangsorban, tavaly viszont már a 6. helyen zárt - jórészt a pandémia hatására rendkívüli mértékben felerősödött online élelmiszervásárlási hajlandóságnak köszönhetően. A tavalyi év legnagyobb vesztese a 220volt.hu, mely 2020-ban még a 7. helyen állt, tavaly viszont visszaesett a 15. helyre.
A listára ezúttal is bekerült a legnagyobb hazai távközlési szolgáltató, a Magyar Telekom, mely a legtöbb mobileszközt értékesítette 2021-ben - ezzel együtt a cég arról számolt be, hogy az ügyfelek készülékcsere-hajlandóságát a pandémia és az azt követő gazdasági helyzet jelentősen visszafogta.
A hazai e-kereskedelmi szektor koncentrálódása mellett jellemző trend, hogy évről évre egyre meghatározóbb a külföldi cégek fölénye. A régión belül a német, cseh, lengyel és román e-kereskedők is előszeretettel választják stratégiai szempontból fontos piacnak a magyart, ahol a magyar vállalkozások jellemzően kishalnak minősülnek: a GKID adatai szerint bruttó 5 milliárdos online kiskereskedelmi forgalommal alig több mint tíz magyar tulajdonú cég rendelkezik a hazai mezőnyben.
Romló kilátások
A hazai, illetve nemzetközi e-kereskedelmi szektor szereplői számára az idei év ezzel együtt komoly kihívásokat tartogat, elsősorban mivel a járványveszély visszaszorulásával újra visszatérnek a nagyobb tömegek a bolti vásárláshoz, ráadásul az orosz-ukrán konfliktus még a pandémiához képest is lényegesen kedvezőtlenebb makrogazdasági környezetet teremthet hosszabb távon.
A fenti folyamatnak már látszódnak is a jelei, a KSH frissen közzétett kiskereskedelmi gyorstájékoztatója szerint a 2022. márciusi kiskereskedelmi forgalom Magyarországon 16,2%-kal haladta meg a tavaly márciusit, miközben a csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 7,3%-kal csökkent.