Bezuhant a Spotify a lassú növekedés miatt
Tovább nőtt a Spotify bevétele és az előfizetőszáma is a podcastos problémák és az oroszok kizárása ellenére, a részvényárfolyam mégis rekordalacsonyra zuhant a vártnál lassabb növekedés miatt.
Már 182 milliónál tart az előfizetők száma a Spotify szolgáltatásban a cég idei első pénzügyi negyedéves jelentése szerint, ami 15 százalékos nevekedésnek felel meg az előző évhez képest. Ezzel együtt a streaming platformot használók száma is tovább nőtt, méghozzá 19 százalékkal többen, már havonta 422 millióan hallgatják a svéd cég szolgáltatását. Mégsem teljesen boldogok a részvényesek, mivel a várakozásokhoz képest 1 millióval alacsonyabb az elért fizetős felhasználók száma. A cég már a második negyedévben jelentett be a vártnál lassabb növekedést, ennek eredményeként a vállalat több mint 12 százalékos részvényárfolyam zuhanással kellett zárnia a napot.
A befektetők legnagyobb félelme, hogy a zenei streaming szolgáltató a Netflix-hez hasonló örvénybe fog kerülni a piac telítettsége és a versenytársak miatt. Az elemzői konferenciahíváson rögtön az első kérdés is erre vonatkozott, amelyre Daniel Ek vezérigazgató sietett leszögezni, hogy az üzleti modell teljesen eltér a két streaming cég esetében. Ek érvei szerint a Spotify egy platform a Netfix szolgáltatásával szemben, továbbá a svéd cég ingyenesen hallgatható megoldással is rendelkezik, és több száz millió saját tartalommal.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A Spotify igyekszik kitartani amellett, hogy a lassabb növekedést valójában csak az oroszországi kivonulás okozta. A cég közlése szerint az orosz előfizetők miatt eddig 1,5 millió felhasználót vesztett, és áprilisra további 600 ezerrel kevesebb felhasználó várható emiatt. A felhasználói bázist az erős latin-amerikai és európai terjeszkedés pótolta, így lett a csökkenés helyett növekedés. A cég számainak még a podcastokban elhangzó félretájékoztatási problémák, konkrétabban Joe Rogan podcastjai ellen elindult tiltakozási hullám sem ártott. A cég tovább folytatja a terjeszkedést podcastok terén, és a tartalmak száma már elérte a 4 milliót, az előző negyedéves 3,6 millió után.
A felhasználó- és a podcastszám mellett a bevétel is nőtt, 24 százalékos növekedéssel 2,66 milliárd euróra, ami egyébként a 2,61 milliárd eurós várakozás feletti érték. A profit viszont mindössze 14 millió eurót tesz ki, amelynek elsősorban a Podsights és a Chartable felvásárlása az oka, de a cég hosszútávon ettől a befektetéstől is a podcast-üzletág felpörgetését várja.