AMP-kerülő funkcióval rukkolt elő Brave böngésző
A Brave szinte már megszokott módon a Google-t veszi célkeresztbe, és ezen belül is az AMP oldalak látogatásáról szeretné lebeszélni a felhasználókat. A cég szerint a mobilwebes formátum csak a keresőóriás adatgyűjtési céljait szolgálja, ezért a böngésző egy új funkciót vezet be az AMP-oldalak kikerülésére.
Régóta feszegeti a Brave a határokat, hogyan lehetne az internetezőket weboldalakon át követő megoldásokat kiiktatni a folyamatból, amelyek közé a Google-féle Accelerated Mobile Pages (AMP) formátumot is sorolja. Úgyhogy a böngésző bevezette a De-AMP funkciót az egyszerűsített mobiloldalak átugrására. Ha a felhasználó bekapcsolja az AMP elkerülést, akkor a Brave a lehetséges helyeken hagyományos weboldalra irányítja az internetezőt. Ahol pedig nem megoldható a normál weboldal betöltése, ott a böngésző meggátolja az oldal betöltését.
A cég közleménye elég élesen fogalmaz, hogy miért volt szükség a De-AMP bevezetésére, mivel mérnökei szerint a Google ezen keresztül még könnyebben tudja követni a felhasználók böngészési szokásait. Ezenkívül a Brave meglátása alapján az AMP összezavarja az internetezőket, lassítja a weboldalak betöltését, összességében károsnak tartja a felhasználókra és a webre egyaránt. Továbbá a cég megemlíti, hogy az AMP 2.0 még az előző verziónál is negatívabb tulajdonságokkal fog rendelkezni.
CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.
Eredetileg a Google célja az AMP formátum bevezetésével a mobiloldalak egyszerűsítésének és gyorsabb betöltésének megoldása volt. Sokan azonban a kezdetektől támadják a megoldást, és a Brave-hez hasonlóan a Google hatalmi törekvéseinek eszközét látják benne, mivel az AMP oldalak közvetlenük a keresőóriás szerverén kapnak helyet, az állítólagos gyorsítás érdekében. Többek közt a vitatott mobilos formátum a Google elleni antitröszt panaszban is szerepel, mivel benyújtói szerint a keresőóriás nem csak hogy előnyben részesíti az AMP oldalakat a keresőben, de még direkt lassítja is a nem-AMP oldalak betöltését, és rákényszeríti a kiadókat a Google hirdetési megoldásainak használatára.
A felhasználók adatvédelmét hirdető Brave viszont a kiadók érdeket és problémái helyett az internetezők szempontjából közelíti meg a kérdést. A böngésző már korábban is harcba szállt többek közt a fingerprinting eljárással, amely a felhasználók különböző weboldalakon átívelő követésére szolgál - a cookie-engedélyek megadásától függetlenül. A cég akkor a fingerprintinghez használt bizonyos paraméterek véletlenszerű értékekkel való helyettesítésével próbálkozott. Ezzel szinte párhuzamosan pedig a Mozilla egy folyamatosan frissülő adatbázist kezdett vezetni az eljárást használó cégekről, és a Firefox-ban automatikusan blokkolja az érintett doméneket.
A De-AMP most ezen kezdeményezések sorához csatlakozik, csak éppen kifejezetten az AMP oldalak blokkolására szorítkozik, a felhasználói adatok begyűjtésének megakadályozása érdekében. Az új funkciót szokásos módon az érdeklődők a böngésző legfrissebb Nightly kiadásában és Béta verziójában próbálhatják ki, majd a funkció az 1.38-as desktop és androidos frissítéssel válik széleskörben elérhetővé, iOS-re pedig "hamarosan" érkezik.