A Disney márkához kötődnek legjobban az internetezők
Sokféle érzelmi viszony alakulhat ki egy márka és a felhasználók között. Lehet az például nosztalgikus, identitást keltő vagy akár rituális jellegű, mint például a játékok. A vállalatok számára a lényeg, hogy pozitív érzések alakuljanak ki a vásárlókban. Az MBLM kutatása bemutatja, milyen cégek teljesítettek legjobban ebben a mezőnyben.
Az Apple csak a harmadik helyen végzett egy a vásárlók márkákkal kapcsolatos érzelmi reakcióit elemző kutatásban, míg az első helyre a Disney, a második helyre pedig a Tesla futott be. A felmérést végző MBLM kifejezetten a felhasználók és a márkák közötti kapcsolatokkal foglalkozik, és már 12. alkalommal jelenteti meg éves "Brand Intimacy" jelentését. A téma nem csak az ezzel foglalkozó tanácsadócég szerint érdekes, hanem egy ténylegesen fontos marketingstratégiai szempont. Ez a tényező biztosítja, hogy a tömeges célzás helyett a márkák hosszútávú, pozitív érzéseket keltő kapcsolatot építsenek a fogyasztókkal. A bizalom és a hűség pedig végeredményben a bevételekben nyilvánul meg.
Az MBLM kutatása 19 iparágon belül 600 márkát vizsgált a felhasználók internetes érzelmi reakciói alapján, például természetes nyelvi feldolgozással. A bonyolult módszertan a márkákkal kapcsolatban közzétett 1,4 milliárd szót dolgozott fel (angolul), elemezte a felhasználók érzelmi kapcsolatának típusait és szorosságát, majd a végén minden márkáról egy "intimitási" átlagértéket állapított meg 1-100 között.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Így alakult ki, hogy a legjobb 10-be idén a vállalat kategóriarendszere alapján 3 technológiai vállalat/termék (Tesla, Apple, Android), továbbá 3 médiával és szórakoztatással foglalkozó cég került (Disney, YouTube, Netflix). Az összesített vizsgálatban is ez a két kategória teljesített legjobban a márkák közt az érzelmi kapcsolatot vizsgáló kutatásban. Új iparági típusként került be idén a kriptovaluta, amelyek közül legjobban a Cardano bizonyított a legjobban (26. helyen) és csak ezt követte a Bitcoin (30. helyen). A többszáz helyezést felsoroló teljes lista itt található.
A legjobb helyen tehát Disney végzett (68,1 pont), és az érzelmi típusok közül legfőképpen természetesen a nosztalgiát éleszti fel az internetezőkben. A márkával kapcsolatban nyilatkozó fogyasztók 55,4 százaléka számol be valamiféle pozitív érzésről, úgyhogy ez alapján is érezhető, miért sikerült a Disney+-nak berobbanni a streaming piacon. A második helyre érkező Tesla (67,6 pont) főleg az elégedettség érzését váltja ki a fogyasztókból, mivel hozza a cégtől elvárt szolgáltatásokat és minőséget, összességében a megszólalók 40 százaléka kötődik érzelmileg pozitívan a céghez.
A harmadik helyen végző Apple (65,3) pedig a fejlődés érzetét kelti az emberekben, akik úgy látják, jobban tudnak teljesíteni és kapcsolódni egymáshoz a márkán keresztül. Bár a fogyasztókkal ismerten jó kapcsolatot ápoló márka összesítésben ezúttal a harmadik helyen végzett, de az internetes bejegyzések alapján még mindig kiemelkedően teljesít, a felhasználók 67,7 százaléka számol be a márkával kapcsolatban pozitív érzelmi viszonyról. Ebből is látszik, hogy a kutatók által választott elemzési szempontok is befolyásolják a végeredményt, de azért a legjobb helyen végző vállalatok listája egy jó aktuális áttekintést ad a piacról.