Szerző: Koi Tamás

2022. március 31. 09:31

Elrajtoltak az Intel új generációs grafikus processzorai

Hosszú fejlesztési és előkészítő fázist követően piacra kerültek az Intel első, Arc-sorozatú grafikus vezérlőchipjei, melyek a chipgyártó eddigi legkomolyabb szárnypróbálgatásainak számítanak a diszkrét grafikus vezérlők szegmensében.

Március végével megérkeztek a boltokba az első olyan noteszgépek, melyek az Intel új generációs grafikus chipjeit tartalmazzák, melyek új fejezetet nyitnak a chipgyártó GPU-termékkínálatában. Az Arc sorozatú diszkrét grafikus processzorokat a későbbiekben az Nvidia és az AMD hasonló megoldásainak versenytársául szánja az Intel, a sorozat most megjelent két tagja ugyanakkor legjobb esetben is visszafogott ízelitőt ad csak azzal kapcsolatban, mivel tervezi a chipgyártó óriás letámadni a piacot.

A most piacra dobott Arc-3 sorozatú grafikus processzorok ugyanis az abszolút belépőszintet képviselik egyelőre, teljesítményük pedig az Intel saját bevallása szerint is legjobb esetben Iris Xe integrált grafikus megoldás kétszeresét éri csak el. A nagyobb teljesítményű, továbbra is elsősorban noteszgépekbe szánt Arc-5 és Arc-7 sorozatú chipekre az előzetes ütemterv alapján legalább a nyárig kell majd várni.

arc_a

Introvertáltak az IT-ban: a hard skill nem elég

Már nem elég zárkózott zseninek lenni, aki egyedül old meg problémákat. Az 53. kraftie adásban az introverzióról beszélgettünk.

Introvertáltak az IT-ban: a hard skill nem elég Már nem elég zárkózott zseninek lenni, aki egyedül old meg problémákat. Az 53. kraftie adásban az introverzióról beszélgettünk.

Az új termékkínálat így egyelőre két tagból, az A350 és az A370 GPU-kból áll, a két egység közti elsődleges különbség, hogy míg előbbi hat Xe-magot és ray-tracing egységet tartalmaz, addig utóbbi nyolcat. Cserébe a nagyobb testvér Wattban kifejezett teljesítménye 35-50 W, míg az A350-nál 25-35 Wattal számol a gyártó.

Az Intel egyelőre rendkívül diplomatikusan hallgat arról, hogy az új, belépőszintű grafikus processzorok teljesítménye hogyan viszonyul a konkurencia megoldásaihoz, a cég azt ugyanakkor már korábban előrevetítette, hogy az első próbálkozásoknak a diszktért GPU szegmensben egyértelműen nem az a céljuk, hogy letarolják velük a piacot, a cég ugyanakkor a következő évek során egyre feljebb és feljebb kívánja tenni a lécet az Arc jelenleg már fejlesztés alatt lévő utódaival.

A chipgyártó idén februárban jelentette, hogy megkezdte a harmadik generációs Arc GPU-k (Celestial) architekturális tervezését - a most piacra kerülő első generáció az Alchemist, a jelenleg már javában készülő második generáció pedig a Battlemage kódnevet kapta. A Celestial az elképzelések szerint már kifejezetten a grafikus gyorsítók high-end szegmensében küzdenek meg az Nvidia és az AMD aktuális csúcskategóriás megoldásaival.

Mindeközben javában zajlik egy az Arc GPU-khoz kapcsolódó új szolgáltatás fejlesztése is a cégnél. A Project Endgame névre keresztelt rendszerről egyelőre semmilyen konkrét részletet nem közöltek, a rövid leírásból ugyanakkor arra lehet következtetni, hogy az Intel Arc GPU-k kapacitása valamilyen formában a felhőből is bérelhető lesz akár egy olyan felhős játékplatformmal egybegyúrva, mint az Nvidia GeForce Now vagy a Goole Stadia.

a címlapról