:

Szerző: Habók Lilla

2022. március 30. 09:15

Drasztikusan nő a tinik képernyő előtt töltött ideje

A Common Sense Census friss kutatása rámutat, hogy mivel és mennyi idő megy el, ami a szülőknek és a szabályozóknak is fontos adalék lehet a teendőkhöz.

Az elmúlt két évben, vagyis a pandémia alatt hatására jelentősen nőtt a fiatalok szórakoztató tartalmakkal töltött, amúgy sem kevés ideje. A vizsgálatot a Common Sense Media gyerekeknek és családoknak szóló nonprofit szervezet végezte több mint 1,3 ezer amerikai 8-18 éves fiatal körében 2021 őszén, de valószínűleg hazánkban sem lenne teljesen eltérő az eredmény, főleg a növekedési trend tekintetében.

Míg 2015-2019 között a 8-12 évesek képernyő előtt töltött, szórakozási ideje mindössze 3 százalékkal nőtt, a 13-18 éveseké pedig 11 százalékkal, addig 2019-2021 között mindkét korcsoportban 17 százalékkal ugrott meg az eredmény. Mostanra a kisebbek átlag napi 5,5 órát töltenek a szórakoztató tartalmakkal, a nagyobbak pedig már naponta átlagosan 8,5 órát.

Ez persze nem azt jelenti, hogy a fiatalok a napjuk harmadrészében mobiltelefonnal a kezünkben egy helyben ülnek, hiszen lehet például videót nézni és zenét hallgatni tömegközlekedésen vagy étkezés közben is. Az eredményekbe beleszámít a közösségi média használaton kívül a játék vagy a tévénézés is. Ráadásul a felmérés összegzi a különböző tevékenységeket, tehát külön időtöltésnek számítja a televízió mellett futó közösségi média böngészést.

szorakoztato_tartalmak_tinedzserek_2021
Szórakoztató tartalmak fogyasztásával töltött idő a képernyők előtt (Forrás: Common Sense Census)



Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Mindennapi használat szempontjából az amerikai 8-12 éveseknél a tévénézés emelkedik ki (65%), de szorosan mögötte már az online videófogyasztás következik (64%), amelyet a mobilos játékokkal töltött idő követ (43). Nagyobb tinédzsereknél viszont egyértelműen az online videófogyasztás a legjellemzőbb napi tevékenység (77%), majd ezt követi a közösségi média használata (49%) és csak ezután jelenik meg a tévézés.

A legszívesebben mindkét korcsoport az online videózással, továbbá videójátékokkal foglalkozik, ami a képernyő előtt töltött idő mennyiségéből is látszik. A közösségi médiával kapcsolatban viszont kétes az eredmény, mivel a tinédzserek napi 1,5 órát töltenek el vele, de csak harmaduk élvezi ezt a tevékenységet. A fiatalabbak számára a legtöbb közösségi oldalra nem szabadna regisztrálni, mégis nőtt a szolgáltatásokban töltött idejük, ami jelenleg napi átlag 18 perc.

Az egyik legérdekesebb kérdés a felmérésben, hogy melyik szolgáltatás nélkül "nem tudnának élni" a fiatalok. Ezek közül a 13-18 évesek körében egyértelműen a YouTube vezet (32%), ezt követi a Snapchat (20%), a TikTok (13%) és az Instagram (13%). Az adatok összességében jól rámutatnak a fiatalok szokásaira, és az online szolgáltatásokkal töltött egyre nagyobb időre, ami további növekedő trendet mutat. Ennek következtében az amerikai szabályozók és az Európai Unió is egyre nagyobb figyelmet fordít a nagy szolgáltatók tizenéveseket és gyerekeket érintő hatására.

a címlapról