:

Szerző: Dömös Zsuzsanna

2022. március 28. 09:33

Ez most a helyzet a hajtogatható mobilokkal

Tömzsik, törékenyek, drágák, nem is fut rajtuk jól az összes alkalmazás. Ezek juthatnak az ember eszébe a hajtogatható telefonokról, amik egy ideig még maradnak, sőt több lesz belőlük. Ahogy egyre több gyártó csatlakozik a sorba, úgy várható a piac növekedése is az elemzők szerint, de továbbra sem várható, hogy mainstream kategóriává válik.

Három éve a Samsung Galaxy Fold képében megjelent az első, fogyasztóknak szánt hajlítható kijelzős okostelefon, ezzel pedig elérte a piacot a foldable telefonok első hulláma, amik még számos gyerekbetegséggel küzdöttek. Persze ezek a készülékek rendkívül drágák a többi csúcsmodellhez képest, és továbbra is javarészt a technofílok és korai adaptálók játékszerei. A lelkesedés nem csak abból fakad, hogy technikailag mit lehet kihozni az ilyen készülékekben rejlő lehetőségekből - már a puszta tény, hogy egy technológia újszerű, szokatlan, vagy furcsa, elég egyesek számára ahhoz, hogy birtokolni akarják valamelyik különlegességet.

Nemrég jelent meg a piacot elemző International Data Corporation (IDC) friss jelentése, ami szerint 2021-ben sikerült elérni a 7,1 millió darab leszállított hajtogatható (beleértve flip) mobilt. A foldable telefonok egyelőre a globális mobilpiac 0,5 százalékát teszik ki, ami 2022-ben mérsékelten, de stabilan nő majd. A Samsung várhatóan kiadja a Galaxy Z Fold 4 és Z Flip 4-et, de az Oppo, a Xiaomi és a Huawei is beizzítja az újabb saját versenyzőit.

A szétszteroidozott diversity alkonya

Évtizedekben mérhető folyamatokat nem lehet profitorientált cégek asszisztálásával pár év alatt lezavarni, DEI csomagolásban.

A szétszteroidozott diversity alkonya Évtizedekben mérhető folyamatokat nem lehet profitorientált cégek asszisztálásával pár év alatt lezavarni, DEI csomagolásban.

Az Omdia jelentése szerint 2019 óta eddig összesen 11,5 millió foldable mobilt sikerült eladni, a gyártók közül a Samsung vezet az eladások 90 százalékával. Az eszközök összetett éves növekedési rátája (CAGR)- ha minden jól megy- 2020-2025 közt 69,9 százalék lehet az elkövetkező öt évben, ami azt jelenti, hogy 2025-ös évben már 27,6 milliót adnak el belőlük.

Evidens, hogy a magyar pénztárca számára még annak ellenére is megfizethetetlenek ezek a kütyük, hogy a kezdeti időszakhoz képest valamennyire csökkentek a készlékek árai. A Samsung megkeresésünkre nem tudott pontos számokat szolgáltatni az itthon elkelt foldable modellek mennyiségéről. A cég az alábbi tájékoztatást adta: "Az első generációs Foldable-nál még érezhető volt egy nagyobb távolságtartás a vásárlók részéről. Első körben mindig a technikai újításokra nyitott emberek a vevők az ilyen jellegű formabontó újdonságokra, ami egy kisebb piacot jelent. Főként a strapabíróság és a magasabb fogyasztói ár okoztak kételyeket a potenciális vevőkben. Később, ahogy egyre elterjettebb lett a készülék, valamint mi is több üzletbe kihelyeztük, közelebb került a termékcsoport a vásárlókhoz, és ezek a bizonytalanságok is megszűntek. Mindezek mellett nagyon erős marketing tevékenységgel támogattuk/támogatjuk a kategória népszerűsítését, amellett, hogy a technológián is folyamatosan fejlesztettünk. Ahogy kiforrottabb lett a design, és a technológia, azzal párhuzamosan növekedett az eladott darabszám is. A nagy áttörést a Galaxy Z Fold3 és a Galaxy Z Flip3 jelentette. Ehhez hozzájárulhatott az is, hogy a Galaxy Z Flip3-nak elérhetőbb fogyasztói ára lett, mint elődjének. Az is elmondható még, hogy promóciókkal: árengedmény, bundle, trade-in sok vásárlót meg tudunk nyerni, illetve a karácsonyi időszakban is emelkedtek az eladások, ami azt mutatja számunkra, hogy van rá igény a vásárlók részéről."

A megoldáshoz közelebb vihet, hogy a GKI Digital 2020-as kutatásának eredményei alapján (amely az online vásárló felnőtt internetezők körében vizsgálta az okostelefon-vásárlási szokásokat, 2000 fős reprezentatív mintán) a magyar vásárlók csupán 3 százaléka költött 300 ezer forintnál nagyobb összeget okostelefonra, tehát még kevesebb lehet azok száma, akik kétszer annyiért vásárolnának meg egy hajtogatható modellt, a hajlandóság pedig valószínűleg azóta sem nőhetett sokat. Az IDC Hungary elemzője, Tóth László szerint Magyarországon még nem tényező, hanem inkább kerekítési hiba a hajtogatható modell, egyértelműen ezeknek a készülékeknek a rendkívül magas ára miatt.

Magasan tarol a Samsung


A tavalyi eredményekhez sokat tett hozzá a Samsung, az élénkülő érdeklődés főleg a dél-koreaiak pályáján látványos: a tavaly augusztusban megjelent Galaxy Z Fold 3 és Z Flip 3 modellekből egy hónap alatt több kelt el, mint amennyit 2020-ban összesen sikerült értékesíteni a gyártó ilyen típusú készülékeiből. A dél-koreai cég pionírként rendkívüli fölénnyel bír: 2019 óta több mint 10 millió foldable telefont adott el, ezzel 88 százalékát fedi le a piacnak, az istállójában felsorakozó kilenc különböző modellel. A gyártó számára nagy előny persze, hogy övé a kijelzőgyártó Samsung Display is.

foldable_smartphone_by_model_2021

Eddig minden idők legnépszerűbb típusa a tavaly 4,6 millió példányban elkelt, 2021 augusztusában megjelent Galaxy Z Flip 3, ami a 2021-es piac 52 százalékát fedi le, tehát minden második ember ezt a telefont választotta, aki be akart szállni a hajtogatós őrületbe. A modell sikere magyarázható azzal is, hogy a 999 dolláros (magyar ára kb. 410 ezer forint körül mozog) árcímkéje jóval hozzáférhetőbbé teszi, mint a 380 dollárral drágább elődjét. A Galaxy Z Fold 3 volt a második legnépszerűbb modell, ebből 2,6 milliót vettek meg tavaly világszerte. A telefon 1800 dollárba kerül, amivel 200 dollárral olcsóbb, mint a 2020-as Galaxy Z Fold 2.

A többiek sem késlekednek


A foldable piac eléggé kompetitív és csak pár jelentősebb szereplője van, de a kijelzőtechnológiák fejlődésével és az újabb szereplők várható színrelépésével növekedni fog. A trendből a nevesebb mobilgyártók közül senki nem szeretne kimaradni: a Samsung mellett a Huawei, a Microsoft, az Oppo, a Lenovo és a Xiaomi mutatott már saját modelleket, az Apple és a Google egyelőre dolgozik az ügyön. Roberta Cozza, a Gartner elemzője szerint az androidos gyártókon egyébként is nagy a nyomás, hogy valami egyedivel tűnjenek ki, ez pedig hardveres téren is nyitottabbá teszi őket az újdonságokra.

Miközben a főbb márkák belépnek a piacra, a legtöbb kínai gyártónak korlátozottak az értékesítési lehetőségei, azok várhatóan idén is elsősorban a kínai hazai piacon fognak megjelenni. Az értékesítési volumen növelése érdekében a kínaiak számára a legfontosabb feladat az alacsonykategóriás márkák imázsának leküzdése a tengerentúli piacokon.

A Samsung uralta tavalyi listán 10 százalékkal a Huawei-é a harmadik hely, ami 900 ezer eladott eszközzel 10 százalékot harapott ki. Ám a jelentés szerint a sencsenieknek Kínán kívül nem nagyon sikerült megvetni lábukat az amerikai szankciók miatt, ráadásul csak 4G-s eszközöket tudtak eladni. A helyi piacon 1400 dolláros áron tették elérhetővé a Galaxy Z Flip 3 versenytársának szánt Huawei P50 Pocketet, és a Huawei Mate X2 például Európába se jutott el.

A Xiaomi 2021 elején leplezte le első készülékét, a Mi Mix Foldot, ami nem igazán váltotta be a hozzáfűzött reményeket, így a híresztelések szerint az utód Mi Mix Fold 2 csak kínai piacon lesz kapható. Az OPPO szintén csatlakozott a csatasorba a nemrég bejelentett OPPO Find N-nel, ami körül akkora érdeklődés alakult ki, hogy nem sikerült legyártani belőle a kívánt darabszámot. A Honor háza táján a HONOR Magic V érkezik, a Galaxy Z Fold 3 ellenfeleként.

Az Apple-lel kapcsolatban az elemzők úgy sejtik, hogy a cupertinóiak a háttérben már évek óta fejlesztik a saját technológiájukat, csak kivárnak, és figyelemmel kísérik a piac alakulását. Nincsenek is rászorulva: az iPhone és iPad rendkívül sikeres, és sokan számítanak arra, hogy az első almás hajtogatható készülék valamilyen módon az iPhone és az iPad fúziója lesz.

Még mindig nem tökéletesek


A CCS Insight kutatócég mobilipari elemzője, Ben Wood szerint a második és harmadik generációkhoz érve az eszközök kezdenek beérni. A korai hibák közt többek közt lehetett említeni a zsanérról leváló kijelzőket, a túl törékeny kereteket, a használat során kialakuló gyűrődéseket, na és persze a nem megfelelően optimalizált, összeomló alkalmazásokat. A start mindenesetre lelombozó volt, a Galaxy Foldot is több ízben kellett újratervezni, megerősíteni.

A fórumokon főleg arra panaszkodtak a tulajdonosok a közelmúltban, hogy mivel a kijelzők képaránya nem felel meg a 16:9-es szabványnak (amire a legtöbb fejlesztő elkészíti az appjait), a videók sokszor nem töltik ki a keretet, vagy szövegrészek vágódnak le a széleken. A Galaxy Z Folddal kapcsolatban említik többen, hogy zavaró a kijelző közepén futó gyűrődés, vagy hogy az akkumulátor nem bírja addig szuflával, ameddig az elvárt lenne (bár erre inkább a Flip 3 kapcsán panaszkodnak). A vízállóság bár elvárt és alapvető dolog már a legdrágább csúcsmodelleknél, a hajtogatható telefonoknál még ritkán valósul meg a több mozgóalkatrész miatt, bár a Galaxy Z Fold 3 és a Z Flip 3 már kapott ilyen védelmet. 

A Canalys elemzője, Amber Liu is megjegyzi, hogy az összehajthatós eszközökön futó alkalmazások ökoszisztémája még mindig nem optimális, és több befektetésre van szükség egy alkalmas felhasználói felület kifejlesztéséhez.

A kontra mellett természetesen a pro listára is fel lehet írni dolgokat. A Mordor Intelligence amerikaiak körében készített kérdőíves felmérése azt mutatja, hogy a legnagyobb előnyök közt az alábbiakat említették a felhasználók: kompakt kialakítás, nagy kijelzőterület, gyorsabb teljesítmény, modern hardver, és persze a társadalmi elismertség.

a címlapról