A Z-generáció hajtja az e-kereskedelmet
A 18-25 éves, Z generációs korcsoport a legintenzívebb e-kereskedelmi felhasználó, a teljes lakosságon belül pedig a telekommunikációs és elektronikai szektorokban a legmeghatározóbb az online jelenlét, ezek a szektorok a kereskedelem digitalizációjának nyertesei - derül ki egy felmérésből.
Az e-kereskedelmi cégek vásárlói körében a legaktívabban a Z-generáció tagjai képviseltetik magukat, de vannak bizonyos területek, ahol - jellemzően a vásárlóerőből kifolyólag - az idősebbek dominálnak. Többek közt ez derül ki a világ egyik legnagyobb, fogyasztói szokásokat feltérképező kutatócége, a GWI által a Publicis Groupe Hungary kezdeményezésére végzett tavalyi kutatásból.
A GWI e-kereskedelmi területen egy, a piacot leginkább meghatározó kérdést tett fel a kutatásban résztvevőknek: milyen gyakran használják az adott platformot a felhasználók és azokon a platformokon hasonlította össze a felhasználói aktivitást korcsoportonként, amelyeket a felhasználók saját bevallásuk szerint rendszeresen használnak.
A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
A platformok témacsoportjai az elektronika, a bevásárlás, a bútor & barkács, a telekommunikáció, az étel, a könyv, a szépségápolás, a ruha & cipő és az egészség voltak. A válaszok alapján egyértelmű, hogy a Z-generáció, azaz az 1997 után születettek hajtják előre az e-kereskedelmi szektor fejlődését:, a legtöbb területen ugyanis ők vásárolnak a leggyakrabban online. Rendszeresen digitálisan intézik például a heti bevásárlást (tesco.hu - 20%), rendelnek ételt (netpincer.hu - 27%), szerzik be a szépségápolási termékeket (rossmann.hu - 26%) vagy épp vásárolnak cipőt (deichmann.hu - 14%).
A Z generáció egyelőre két területen nem domináns: az egyik ilyen az elektronika, ahol a Y generáció tagjai, a 26-39 évesek valamivel aktívabbak (pl. emag.hu: 25% vs. 21%), a jellemzően nagyobb vásárlóerő és magasabb kosárértékek miatt. A telekommunikáció a másik szektor, ahol az X generáció (40-58 évesek) és a “baby boomerek” (59-64 évesek) behozzák a Z generációt (pl. telekom.hu: 33% vs. 27% vs. 27%). “A legnagyobb telco szereplők esetében, - a Telekomnál, a Vodafone-nál és a Telenornál - korosztályra való tekintet nélkül kiemelkedően magas a vásárlási hajlandóság, vagyis ennek a szektornak sikerült a leginkább digitalizálni szolgáltatásait” - emelte ki Szarka Szilvia, a Publicis Groupe Hungary e-kereskedelemre specializálódott performance igazgatója.
A többi kategóriában kevés kiemelkedő, azaz a hagyományosan offline vásárlásokat jól digitalizáló szereplő található, de egyértelműen kiemelkedik az emag.hu (az összes felhasználó 22%-a használja rendszeresen) és a netpincér.hu, a maga 16%-ával a teljes vizsgált populáción belül.