A TikTokot is vizsgálják a fiatalok mentális egészsége kapcsán
A közösségi média fiatalkora gyakorolt negatív hatásának vizsgálata népszerű témává vált. Az Egyesült Államok főügyészei az Instagram után most a TikTokot is nagyító alá veszik.
Közös vizsgálatot indított az Egyesült Államok több államügyésze a TikTok felépítésének, működésének, népszerűsítésének a fiatalok mentális és fizikai egészségére gyakorolt hatása miatt. A vizsgálatot többek közt Kalifornia, Florida, Kentucky és Massachusetts főügyésze vezeti, de az ország több pontjáról csatlakoztak még ügyészségek a csoporthoz. Maura Healey, a massachusettsi főügyész közleményben kifejtette, hogy régóta aggasztja a közösségi média fiatalokra gyakorolt hatása. Szeretné megérteni, hogy a TikTokhoz hasonló vállalatok mennyiben befolyásolják a gyerekek és tizenévesek mindennapi életét, beleértve a korosztályban tapasztalható szorongást, társadalmi nyomást és depressziót.
A problémakör ismerős lehet a tavaly kibukott Instagram-ügy miatt, melyben kiderült, hogy a Meta tisztában volt a kiskorúak személyiségfejlődésére gyakorolt negatív befolyásával, mégsem tett ellene érdemlegesen. Az Instagram kapcsán is felmerült a tartalomszűrő- és ajánló algoritmusok kifogásolható működése, amely a TikTok vizsgálatánál is középpontban áll.
A Meta végül módosított algoritmusán, és már nem csak népszerűség alapján ajánl tartalmakat a fiataloknak, hanem a személyiségfejlődésre gyakorolt hatást is figyelembe veszi. Továbbá a közösségi óriás a kifejezetten gyermekek számára fejlesztett Instagram app ötletét végül elvetette a negatív visszhang miatt. Most az lesz a kérdés, a TikTok milyen lépésekkel reagál az újonnan indult vizsgálatra.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A TikTok ajánló algoritmusa kiemelkedően hatékony, de a pontos működéséről viszonylag keveset lehet tudni. A vállalat egy korábbi bejegyzése szerint az ajánlórendszer mindenki számára egyedi tartalomfolyamot állít össze a felhasználó érdeklődési köre alapján, amelynél a rendszer figyelembe veszi a tiktokozó interakcióit (megosztás, követés, hozzászólások, saját feltöltött videók), a tartalmak információit (címkék, hang, feliratok), valamint az eszköz és a fiók beállításait (pl. nyelv, ország, eszköztípus).
Az egyes összetevők viszont különböző súlyozással szerepelnek, például az ország kisebb súllyal szerepel, mint hogy a felhasználó szeret-e hosszú videókat megnézni elejétől a végéig. Azonban a rendszer arra is figyel a cég állítása szerint, hogy a tartalmak típusaiban legyen változatosság, és felhasználó ne kerüljön buborékba sem.
A főügyészek által indított vizsgálat részben arra fókuszál, hogy a TikTok ajánlórendszerében használt módszereket és technikákat minél jobban megértse. Azaz mi mindent tesz érte a vállalat, hogy a fiatalokat minél több ideig a platformon tartsa, és minél többször a szolgáltatás használatára bírja.
A TiKTok szóvivője szerint a vállalat értékeli, hogy az államügyészek fontosnak tartják a fiatalok biztonságát, és szívesen bemutatják az erre irányuló megoldásaikat. A céget egyébként az EU is vizsgálja abból a szempontból, hogy hogyan szűri a 13 éven aluliakat, és az uniós adatvédelmi törvényeknek megfelelően továbbítja-e az uniós állampolgárok személyes adatait Kínába.