:

Szerző: Koi Tamás

2022. február 23. 13:35

Tömeges kamuértékelések miatt perel az Amazon

A webshopos kamuértékelések elleni küzdelmet egyre komolyabban veszi a világ legnagyobb e-kereskedőjének számító Amazon. A cég most két olyan vállalkozást perelt be, melyek jó pénzért bármilyen termékhez írtak tömegével pozitív értékeléseket, megtévesztve ezzel a valódi vásárlókat.

Kezd elmérgesedni a helyzet a webshopos kamuértékelések kapcsán a tengerentúlon: a világ legnagyobb e-kereskedőjének számító Amazon két olyan céget is beperelt, melyek arra szakosodtak, hogy nem valós tapasztalatokra alapozó kamuértékeléseket tegyenek közzé egy-egy megrendelő - azaz jellemzően piactér-kereskedő vagy márka - termékeihez. A vásárlók tömeges megtévesztésének visszaszorítására az EU is tesz, illetve tett lépéseket.

Az Amazon által beperelt két cég, az AppSally és a Rebatest óriási hálózatot üzemeltetnek, üzleti modelljük pedig kifejezetten arra épít, hogy az Amazonhoz hasonló nagyobb online felületeken (eBay, Walmart, Etsy) tegyenek közzé - értelemszerűen - pozitív termékértékeléseket. 

A cégek a csaláshoz rendkívül komoly logisztikai hátteret is építettek, így annak érdekében, hogy az értékelés hitelesnek tűnjön, valós amazonos regisztrációkat és vásárlói profilokat használtak fel. Azért, hogy a kamuvásárlásnak a logisztikai rendszerben nyoma legyen, még a csomagokat is kiküldték az eladók az ál-vásárlók valós címére, igaz, ezek termékeket egyetlen alkalommal sem tartalmaztak, azok értékelések során használt fotóit az eladó küldte el a brókernek.

review

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A vásárlói értékelések tisztességtelen befolyásolása miatt az Amazon már korábban is fellépett egyes márkák és piactér-kereskedőkkel szemben. Tavaly ősszel a cég 600, zömében kínai márkát tiltott ki nagyjából 3000 kereskedő kínálatából, igaz, a korábbi esetekben jellemzően a tényleges vásárlókat akarták korrumpálni az eladók úgy, hogy különböző kedvezményeket, kuponokat biztosítottak a pozitív értékelésért cserébe, a negatív értékeléseket pedig szintén a vevők megvesztegetésének segítségével próbálták visszavonatni.

A jelenség természetesen nem csak a tengerentúlon ölt aggasztó mértéket, a webshopos kamuértékelések ellen az Európai Unió rendeleti szinten lép fel éppen idén májustól. A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény a fogyasztói értékelések tekintetében uniós jogharmonizáció útján új rendelkezésekkel egészül ki, így minden körülmények között tiltott lesz, ha egy vállalkozás azt állítja, hogy a termék értékelését olyan fogyasztók nyújtották be, akik azt ténylegesen használták vagy megvásárolták, anélkül, hogy ésszerű keretek közt ellenőrizte volna, hogy az értékelések ilyen fogyasztóktól származnak.

Szintén feketelistás, azaz jogsértő gyakorlatnak fog számítani, ha a termékek népszerűsítése érdekében valótlan fogyasztói értékeléseket vagy ajánlásokat adnak, vagy ezzel mást megbíznak, esetleg a fogyasztói értékeléseket vagy közösségi médiában történő ajánlásokat valótlanul mutatnak be

a címlapról