Aprópénzre büntette a GVH az Alza üzemeltetőjét
Piaci súlyához képest aprópénznek minősül az Alza.hu-ra a héten kiszabott versenyhatósági bírság: a cégnek 40 millió forintot kell fizetnie azért, mert éveken keresztül nyomasztotta a vásárlóit.
Az eddigi, hasonló ügyekben kiszabott büntetési tételekhez mérten szokatlanul szerény összegre, 40 millió forintra büntette a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az Alza.hu webáruház cseh üzemeltetőjét, amiért a webshopban éveken keresztül olyan üzenetek jelentek meg a termékek adatlapjain, melyek vásárlásra sürgették a látogatót. A cég emellett egy jóvátételi csomagot is kínál majd azoknak, akik 2019-ben vásároltak tőle, ennek értéke "legalább" 450 millió forint.
PSZICHÉS NYOMÁS ALATT
A Gazdasági Versenyhivatal tavaly indított vizsgálatot az Alza.hu üzemeltetőjével és cseh anyavállalatával szemben a webáruház kifogásolható értékesítési módszerei miatt. Az eljárás feltárta: a portál jogsértő módon sürgette a felhasználókat mihamarabbi vásárlására, amikor szembetűnő, villogó üzenetekkel (pl. „Jelenleg X ügyfél érdeklődik a termék iránt”; „A héten X ügyfél vásárolta meg ezt a terméket” stb.”) helyezte pszichés nyomás alá a felhasználókat.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Ez önmagában véve is tisztességtelennek minősül, mivel megzavarja a nyugodt döntési folyamatot. A sürgető üzenetekben bemutatott adatokat ráadásul nagyrészt nem támasztották alá a számítási módszerek: a „Jelenleg X ügyfél érdeklődik” üzenet például nem az adott pillanatban ténylegesen érdeklődők számát, hanem a vállalkozáscsoport összeurópai, elmúlt teljes napi megjelenítéseit mutatta.
A nemzeti versenyhatóság versenytanácsa 40 millió forint bírságot szabott ki a jogsértésért az Alza.hu Kft.-re és anyacégére, az Alza.cz a.s.-re. A döntés figyelembe vette többek között, hogy az üzemeltetők elismerték a jogsértést, lemondtak a jogorvoslatról és felülvizsgálták a kereskedelmi gyakorlataik megfelelőségét biztosító belső vállalati szabályzatukat. A hatóság tekintettel volt arra is, hogy az eljárás indítását követően a cégek rövid időn belül maguktól felhagytak a GVH által kifogásolt magatartásokkal.
A GVH bírságcsökkentő tételként figyelembe vette azt a jóvátételi csomagot is, amelyet a webáruház ajánlott fel fogyasztóinak kompenzációjára. A vállalások nyomán előírt hatósági kötelezettségek szerint minden fogyasztó 3.000 Ft értékű kupont kap, aki 2019-ben az Alza webáruházában vásárolt. A kedvezmény a következő egy évben használható fel bármely, 10.000 Ft feletti vásárláskor. A kuponokat az Alza 2022. április 17-ig küldi ki e-mailben minden jogosultnak, de SMS-ben, honlapján, közösségi oldalain és a sajtón keresztül is értesíti az érintetteket.
A jóvátételi csomag része a kapcsolódó kommunikáció is, amelyben a cégcsoport a tudatos fogyasztói magatartás jelentőségére is felhívja a figyelmet. Abban az esetben, ha a kuponok felhasználásának összértéke nem éri el a 450 millió Ft-os összeget, az Alza az eljárás során tett kiegészítő vállalások révén biztosítja a fogyasztók közvetlen kompenzálását. Amennyiben pedig a jóvátétel összege még így sem érné el a 450 milliós összeghatárt, a különbözetet a cégeknek bírságként kell megfizetniük. A webáruház üzemeltetőinek részletesen auditálniuk kell majd a hatóság felé a vállalások megtörténtét.
Az Alza elleni szankció ugyanakkor még így is lényegesen szerényebb, mint az a gigantikus, 2,5 milliárd forintos bírságösszeg, melyet egészen hasonló ügyben a szállásközvetítéssel foglalkozó booking.com -ra 2020 áprilisában kiszabtak, jóllehet ez utóbbi esetben mást is kifogásolt a versenyhatóság.
TÁRSADALMILAG HASZNOS BÜNTETÉS
A magyar e-kereskedelmi piacon ezzel együtt is messze nem a mostani büntetés a legsúlyosabb: 2021 márciusában az eMAG üzemeltetője 200 millió forintos bírságot kapott és egy közel négymilliárd forint értékű jóvátételi csomagot vállalt be, amiért éveken keresztül megtévesztően akciózott egyes termékeket. Az Alza.hu is kapott már ennél lényegesen nagyobb büntetést: a versenyhatóság 2020 nyarán jogsértő Black Friday akciók miatt büntette 892 millió forintra a céget.
Az ügy lezárása kapcsán az Alza üzemeltetője nem nyilatkozott, a céget az eljárás során képviselő ügyvédi iroda, a CERHA HEMPEL Dezső és Társai viszont igen. Az iroda álláspontja szerint a GVH-nak azért kedvezőbb a vállalkozások együttműködésével zárni az ügyet, mert amennyiben (és a legtöbb esetben) azokat a GVH a jogorvoslatról történő lemondással együtt fogadja el, a GVH-nak nem kell költséges, időigényes és gyakran bizonytalan kimenetelű bírósági eljárásba bocsátkoznia az eljárás alá vontakkal. Amennyiben a vállalások megsértésének gyanúja felmerül, a GVH utóvizsgálatban ellenőrizheti a teljesítést, és szankcionálhatja, ha a vállalkozás nem tartja magát a vállalásaihoz - vélik az ügyvédi irodánál.