Súlyos gondok vannak a webshopos értékelésekkel
A kereskedők által alkalmazott értékelési rendszerek nagy része nem tükrözi hitelesen a fogyasztói véleményeket az online térben – állapította meg az európai versenyhatóságok közös vizsgálata. A szegmens májustól új szabályozást kap, melynek jelenleg legjobb esetben is minden második e-kereskedő felel csak meg.
A Gazdasági Versenyhivatal január elején tette közzé a hazai tapasztalatait annak az összeurópai gyorsvizsgálatnak, amely a fogyasztói vélemények megjelenítését tekintette át az online kereskedelemben. A 26 tagállam, valamint Izland és Norvégia összehangolt vizsgálatát koordináló Európai Bizottság nemrég közzétette a közös fellépés eredményeit. A vizsgálat nagyjából fél évvel előzte meg egy a szektor működését szigorúbban szabályozó uniós direktíva kötelező hatályba lépését.
KIVÁLÓ, CSAK AJÁNLANI TUDOM!
A vizsgálat összesen 223 nagyobb weboldalt ellenőrzött a fogyasztói értékelési rendszerük szempontjából. A vizsgálat során meglehetősen lesújtó eredmények születtek, így például a hatóságok 144 esetben nem tudtak meggyőződni arról, hogy a közzétett fogyasztói vélemények hitelesek – vagyis biztosan olyan fogyasztók tették közzé őket, akik ténylegesen használták az adott terméket vagy szolgáltatást
A fentiek mellett 104 weboldal egyáltalán nem ad, illetve adott tájékoztatást arról, miként gyűjtik és dolgozzák fel a fogyasztói véleményeket és 84 weboldal tette elérhetővé ezeket az információkat magán az értékelő oldalon, míg a többi kereskedő csak „apró betűkkel”, például a szerződési feltételeik között szerepeltette őket.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Ha ez nem lenne elég, 118 webhely nem adott információt arról, miként előzi meg, hogy hamis értékelések kerüljenek ki az oldalára, 176 weboldal pedig nem közölte, hogy belső szabályzatuk tiltja-e az ösztönzés hatására írt (például anyagilag jutalmazott) fogyasztói véleményeket, ha pedig nem tiltja, akkor hogyan biztosítják, hogy ezek elkülöníthetőek legyenek a nem ösztönzésért cserébe írt véleményektől.
A vizsgálatban részt vevő hatóságok arra a következtetésre jutottak, hogy az ellenőrzött weboldalak legalább 55%-a valósíthat meg tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot és további 18%-kal kapcsolatban voltak fenntartásaik.
"A TERMÉKET ÉRINTŐ JELENTŐS INFORMÁCIÓ"
A versenyhatóság korábbi tájékoztatása szerint a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény a fogyasztói értékelések tekintetében új rendelkezésekkel egészül ki, melyek 2022. május 28-tól lesznek alkalmazandóak. Ezen időponttól a terméket érintő jelentős információnak fog számítani, hogy a vállalkozás – ha úgy dönt, hogy közzétesz fogyasztói véleményeket – miként biztosítja, hogy a közzétett értékelések a terméket ténylegesen használó vagy megvásárló fogyasztóktól származnak.
Az új szabályozás alapján minden körülmények között tiltott lesz, ha egy vállalkozás azt állítja, hogy a termék értékelését olyan fogyasztók nyújtották be, akik azt ténylegesen használták vagy megvásárolták, anélkül, hogy ésszerű keretek közt ellenőrizte volna, hogy az értékelések ilyen fogyasztóktól származnak. Szintén feketelistás, azaz jogsértő gyakorlatnak fog számítani, ha a termékek népszerűsítése érdekében valótlan fogyasztói értékeléseket vagy ajánlásokat adnak, vagy ezzel mást megbíznak, esetleg a fogyasztói értékeléseket vagy közösségi médiában történő ajánlásokat valótlanul mutatnak be - hívja fel a figyelmet a versenyhatóság.