Pocsék évzárás után bezuhant a Meta
Alaposan megrázták a befektetőket a Meta Platforms tavalyi utolsó negyedéves üzleti jelentésében szereplő számok - mind közül leginkább az, hogy a cég eddigi, 18 éves történelmében először fordult elő, hogy csökkent a zászlóshajónak számító Facebook közösségi oldal aktív felhasználóinak száma.
A növekvő árbevétel dacára kifejezetten pocsék negyedévet tudhat maga mögött a Facebook, Instagram és a WhatsApp platformokat integráló Meta Platforms. A cég történelmében először fordult ugyanis elő, hogy az aktív Facebook-felhasználók száma az adott periódusban csökkenést mutatott. Bár a különbség elhanyagolható mértékű (1,929 milliárd aktív felhasználó a harmadik negyedéves 1,93 milliárdhoz képest), a jelenség tendenciává válásának rémétől bepánikolt a tőzsde, a Meta pedig mindössze pár perc leforgása alatt 200 milliárd dollárt veszített az értékéből az árfolyam 20%-os bezuhanása révén.
A cég eközben a bevételi számok alapján továbbra is növekedési ütemben van - a Meta-hoz a tavalyi utolsó negyedévben 33,6 milliárd dollárnyi bevétel folyt be, 20%-kal több, mint egy évvel korábban. Eközben a cég nettó nyeresége 8%-ot esett, a tavalyelőtti utolsó negyedév 11,219 milliárd dollárjáról 10,285 milliárd dollárra.
A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
A részlegek közül a Meta víziójában központi szerepet játszó VR-megoldásokért felelős Reality Labs eredményeit érdemes kiemelni. Ez a divízió 877 millió dolláros árbevétel mellett több mint 3,3 milliárd dolláros mínuszt hozott össze, egész éves működése során pedig több mint tízmilliárd dollárnyi veszteséget termelt a Meta-nak - Mark Zuckerberg a cég alapító-vezérigazgatója ugyanakkor korábban jelezte, hogy a terület fejlesztésébe tolt milliárdoknak köszönhetően a részleg jó darabig veszteséges marad még.
A cégvezetés szerint a Meta-nak rendkívül kedvezőtlen környezetben kellett helytállnia az utolsó negyedévben, így most éreztették igazán komolyan a hatásukat az Apple által az iOS operációs rendszernél tavaly nyáron bevezetett adatvédelmi szigorítások, melyek megnehezítették a cég számára, hogy a Facebook és Instagram platformokon keresztül targetált hirdetési lehetőséget kínáljon partnerei számára.
A Meta emellett a járványhelyzet miatt kialakult makroökonómiai jelenségek miatt is szenvedett a tavalyi utolsó negyedévben, illetve egyre erősebb nyomás nehezedett a cégre a konkurencia, így elsősorban a TikTok és a YouTube irányából a netezők (nézők) figyelméért folytatott harc során. A vállalat a beszámoló tegnapi közzétételét követően a rövid távú kilátásokról továbbra is lehangoló képet festett, így a cég az idei első negyedévben a 27 és 29 milliárd dolláros sávba várja a teljes árbevételt, ami 1-3 milliárd dollárral kevesebb az előzetes elemzői becsléshez képest.