Túl engedékeny a Google hirdetésszűrője
A keresőóriás elvileg megpróbálta elrejteni a fiatalkorúak elől az alkoholról vagy a szerencsejátékokról szóló reklámokat, de nem sikerült. A brit adatvédelmi hivatal szeptembertől már nem nézi el büntetés nélkül az ilyen jellegű baklövéseket.
Az Alphabet eddigi erőfeszítései hiábavalónak bizonyultak, hogy a gyerekek számára csak az életkoruknak megfelelő hirdetéseket mutasson. A Reuters több olyan reklámot is talált a Google keresőfelületén, amely nem felel meg a brit adatvédelmi hivatal online szolgáltatások gyermekvédelmi szempontjairól szóló elvárásgyűjteményének, köztük például a szexuális játékokról, az alkoholról vagy a magas kockázatú befektetésekről szóló hirdetések. A tavaly szeptemberben élesedett brit szabályzat (childrens code) elvárja, hogy a gyerekek online környezetben csak az életkoruknak megfelelő tartalommal találkozzanak, és az említett hirdetések nyilván nem ebbe a kategóriába tartoznak.
Bár a Google saját állítása szerint a brit szabályozásra válaszul kidolgozta már a gyerekeket a számukra nem megfelelő hirdetésektől Európa-szerte védő algoritmusát, de elismerte, hogy az még fejlesztésre szorul. Méghozzá a fejlesztés következtében a keresőóriás nem csak a 18 éven aluli profillal regisztrált felhasználóknak nem jelenít(ene) meg gyermekvédelmi szempontból kifogásolható hirdetéseket, hanem az adott felületet Google fiókos bejelentkezés nélkül látogató felhasználóknak sem - hiszen köztük szintén lehetnek fiatalkorúak. A kiszűrt hirdetéskategóriába tartozik elméletileg például a szerencsejáték, az alkohol vagy a vényköteles gyógyszerek (utóbbi hirdetése egyébként legtöbb országban nem csak a gyerekeknek tiltott, többek közt hazánkban is csak vény nélkül kapható gyógyszerek reklámozhatók).
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A Reutersnek nyilatkozó néhány vállalat megsúgta, hogy a saját hirdetései valóban nem jelennek meg a Google reklámfelületein, de konkurensei továbbra is láthatók bejelentkezés nélküli módban, ami jelentős bevételkiesést okoz számukra. Megjelentek például tőkeáttételes kereskedésről, koleszterincsökkentő gyógyszerekről, felnőtt játékszerekről és vodkáról szóló reklámok is. A Google szóvivője homályosan annyit közölt, hogy a kérdéses hirdetéseket rosszul címkézték fel, és így tévesen csúsztak át a vállalat életkorérzékeny kategóriákat fülöncsípő szűrőjén. Hozzátette, hogy cég azonnali lépéseket tesz a probléma javítására.
NEM SOKÁIG MARAD BÜNTETLEN
A brit adatvédelmi hivatal 12 hónapnyi türelmi időt adott az online szolgáltatások fejlesztőinek, hogy megfeleljenek a gyermekvédelmi szabályzat elvárásainak. Ha ezt követően, vagyis idén szeptembertől sem sikerül a vállalatoknak megfelelni, akkor a vállalat az éves globális forgalom 4 százalékáig terjedő pénzbírsággal sújtható. A brit adatvédelmi hivatal célja viszont elméletileg nem a büntetések behajtása, hanem a gyermekvédelem. Ennek megfelelően igyekeznek a kutatások feltárni az online szolgáltatások kiskorúakat veszélyeztető megoldásait, akár például az Oculus hiányosságait vagy a Google hirdetésmegjelenítési problémáit.