Borús kilátások küldték padlóra a Netflixet
Az előzetes várakozásokhoz képes lényegesen pesszimistább rövid távú jövőképet festett legfrissebb üzleti jelentésében a világ legnagyobb előfizetéses videostreaming-szolgáltatója, a Netflix. A cég papírjai ezzel azonnal mélyrepülésbe kezdtek a tőzsdén, gyakorlatilag teljesen kiradírozva a pandémia során keletkező értéknövekedést.
Meglehetősen idegesen reagált a tőzsde arra, hogy a világ legnagyobb előfizetéses online videostreaming-szolgáltatója, a Netflix bejelentette, az előzetes várakozásokhoz képest lényegesen szerényebb ügyfélszám-bővülést vár az idei első negyedévben, illetve ugyanez a mutató - mely a piaci szereplők sikerességének egyik lefontosabb mérőszáma - a tavalyi év utolsó negyedévében hajszálnyival alulteljesített a prognózishoz képest.
A legnagyobb piaci szereplő ezzel együtt is 221,8 millió előfizetővel zárta a tavalyi évet, a növekedés azonban egyértelműen megtorpant, hiszen míg 2020-ban - a globális pandémia első évében - 36 millió új előfizetőt szerzett, 2021-ben azonban a nettó növekedés ennek már csupán a fele, 18,2 millió ügyfél volt. Ebből csak az utolsó negyedévben 8,3 millióan csatlakoztak, csekély mértékben alulmúlva az előzetes elemzői várakozásokat.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Jóllehet a cég negyedik negyedéves árbevétele (7,7 milliárd dollár) és nettó profitja (607 millió dollár) nagyjából megfelelt az előzetes elemzői várakozásnak, emellett a pénzügyi teljesítményt illetően alapvetően jók az idei első negyedévre vonatkozóan, az ügyfélszám-bővüléssel kapcsolatos rendkívül pesszimista előrejelzések kisebbfajta sokkot okoztak a befektetőknek.
A cég arra számít ugyanis, hogy 2022 első negyedévében a globális ügyfélbázis mérete nettó 2,5 millió előfizetővel bővül csupán, ami kevesebb mint a fele az elemzői konszenzus által becsült 5,9 milliós növekménynek. A kedvezőtlen prognózisra a tőzsde azonnal reagált, a Netflix részvényeinek árfolyama a zárás utáni kereskedésben 20%-ot zuhant, ezzel a cég értéke gyakorlatilag egycsapásra elvesztette azt a maradék pluszt is, amit elsősorban a pandémiának köszönhetően szedett össze az elmúlt nagyjából másfél éves időszakban.
A Netflix, illetve a hasonló videostreaming-szolgáltatások ügyfélbázisának növekedése a tartalomkínálat változásával jól összeegyeztethetően, rendre ciklikusan alakul - vagyis ha érkeznek újabb húzócímek (elsősorban sorozatok) a platformra, az többnyire felfelé húzza a számokat.
Az SVOD-szolgáltató az idei első negyedévben mindössze egy ilyen, széles körben népszerű szériát (Bridgerton második évad) és egy filmet (The Adam Project, Ryan Reynolds főszereplésével) tud felmutatni, míg az előző negyedévben a nézettségi rekordot döntő Squid Game, a Witcher sorozat új évada, illetve a melankólikus világvége-paródia, a Ne nézz fel! szórakoztatta új és régi előfizetők millióit.
A Netflix számára az idei év egy új területen történő további szárnypróbálgatásokról, növekedésről is szólhat. A cég tavaly vágott bele a videojáték-bizniszbe, mely a cégvezetés szerint "jó fogadtatásban" részesült az előfizetők körében. A vállalat 2021-ben tíz mobilos játékot adott ki, a portfólióját azonban idén lényegesen bővítené, illetve a tervek szerint pedig idővel minden platformra és játékműfajra kiterjesztené a hálóját.