:

Szerző: Koi Tamás

2022. január 19. 08:37

69 milliárd dollárt tesz a metaverzum-rulettre a Microsoft

Történelmi akvizícióra készül a Microsoft: a cég kedden bejelentette, hogy előzetes szándéknyilatkozatot írt alá a világ egyik legnagyobb játékkiadójának számító Activision Blizzard felvásárlásáról. Ezzel a vállalat egycsapásra a világ harmadik legnagyobb játékipari szereplőjévé (egyben a legnagyobb amerikai tényezővé) válhat. A távlati cél a metaverzum uralása - bármi is legyen az.

Hogy a Microsoft Satya Nadella irányítása alatt mennyire gyökeresen megváltozott korábbi önmagához képest, azt jól jelzi, hogy az egykor szinte kizárólag a Windowsra és az Office irodai termékekre építő cég milyen akvizíciós stratégiát folytat az utóbbi években.

E stratégia legújabb mérföldköveként a redmondi óriáscég - mely jelenleg a világ második legértékesebb vállalata az Apple után - kedden bejelentette, fennállásának eddigi legnagyobb akvizíciójára készül, mellyel feltett szándéka, hogy meghódítsa azt a metaverzumot, amiről még senki nem tudja biztosan, mi is lesz pontosan. Ennek azonban még nem kell túl nagy jelentőséget tulajdonítani, hiszen a valós tartalom nélküli kifejezést most mindenki igyekszik meglovagolni - amolyan kommunikációs vitorlaként használva a buzzwordot.

TEGYÉK MEG TÉTJEIKET!

Az viszont szinte biztos, hogy rengeteg pénz lesz benne, amit jól érzékeltet, hogy a Microsoft a hétfőn aláírt szándéknyilatkozat alapján 68,7 milliárd dollárt, azaz részvényenként körülbelül 95 dollárt fizetne a világ egyik legnagyobb videojáték-kiadójának számító Activision Blizzardért.

Ezzel nem csak a Microsoft, illetve a videojáték-ipar eddigi legnagyobb értékű akvizíciós ügylete jöhet létre, hanem ez egyben az egész technológiai iparág legnagyobb összegű dealje (az eddigi csúcstartó a Dell volt, mely 2015-ben 67 milliárd dollárt fizetett az EMC-ért), továbbá a valaha volt legnagyobb, kizárólag készpénzforrásból finanszírozott felvásárlási tranzakció a világon.

activision_blizzard

A Gitlab mint DevSecOps platform (x)

Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

Az akvizíció lezárását követően a Microsoft a harmadik legnagyobb tényező lesz a globális videojáték-iparban a japán Sony és a kínai Tencent után, egyben a legnagyobb amerikai szereplővé válik az iparágban. Egyes korábbi piackutatások, illetve az akvizíciós szándék bejelentését követő gyors piaci előrejelzések alapján a Microsoft globális játékipari részesedése a 2020-as 6,5%-ról az ügylet révén 10,7%-ra nőhet.

Ami ennél is lényegesebb, hogy a Microsoft többek között a Call of Duty, a World of Warcraft és a Diablo franchise-ok megszerzésével egy nagyjából 400 millió aktív online játékosból álló felhasználói bázist is szerez magának, melyre - illetve a meglévő Xbox Game Pass és Xbox Cloud Gaming előfizetőkre - alapozva felépítheti saját metaverzumát, azaz virtuális világát, mely nagyából az évtized második felétől a jelenlegi közösségi hálózatok helyét fokozatosan átvevő élettérré válhat majd.

A GAMING A LEGDINAMIKUSABBAN FEJLŐDŐ, LEGÉRDEKESEBB SZEGMENS A SZÓRAKOZTATÓIPARBAN MINDEN TERÜLETEN, ÉS KULCSSZEREPHEZ JUTHAT MAJD A METAVERZUM PLATFORMOK KIFEJLŐDÉSÉBEN

-szögezte le az akvizíció kapcsán Satya Nadella, aki már a tavalyi Ignite 2021 során sem győzte hangsúlyozni, hogy a metaverzum óriási áttörést fog hozni az egész iparág számára.

NEM ISMERETLEN TEREP

A Microsoft számára egyébként a videojátékok világa nem teljesen ismeretlen terep, hiszen a cég a Sony és a Nintendo mellett a világ három meghatározó konzolgyártóinak egyike, az Xbox Game Pass előfizetéses rendszerben pedig mára több mint 25 millió felhasználót vonzott magához.

Van még ott, ahonnan ez jött

A Microsoft a legutóbbi pénzügyi jelentések összesítése alapján felállított sorrendben a világ legnagyobb készpénzállományán, mintegy 136,6 milliárd dolláron ül, ezzel a saját iparágában megelőzve az Alphabetet (121,2 milliárd dollár) és az Apple-t (100,6 milliárd dollár).

A cég korábbi, nagyobb játékipari akvizíciói közé tartozik a Minecraftot fejlesztő Mojang Studios 2014-es, illetve a Bethesda tulajdonosa, a Zenimax 2020-as felvásárlása, ám mindkét ügylet értéke eltörpült a mostani üzlethez képest.

Az Activision Blizzard felvásárlása egyben lehetőséget ad a Microsoftnak arra, hogy az Xbox Game Pass felhasználói bázisának drasztikus növelésével, illetve a videojáték-piac rendkívül erős húzócímeinek platformexkluzívvá tételével beérje, illetve lehagyja az örök riválisnak számító Sonyt, mely korábban éppen erős exkluzív felhozatalának köszönhette vezető pozícióját.

A két cég ugyanakkor az utóbbi években eltérő stratégiát követ, így a Microsoft láthatóan több erőforrást fektet az erős alapokon nyugvó felhőalapú játékplatform létrehozásába, amiben a "vaskalaposabb" elven működő Sony korábban soha nem hitt sziklaszilárdan.

A most kötött üzlet azonban nem csak a Sony ellen vértezi fel a Microsoftot, hiszen a hardver nélküli, távolról, felhőben futtatott játékok víziója mostanra számos új szereplőt hozott be a piacra - felsorakozott a Google, az Amazon és az Nvidia is. Jelenleg azonban a Microsoft az egyetlen közülük, ahol immár a tartalom és a megfelelős felhős kompetencia is rendelkezésre áll. A most bejelentett akvizícióval nagyjából egy hasonló háborúra készülhetünk, mint ami a filmes streaming piacon zajlott le pár év alatt - döbbenetes összegeket öltek a szereplők a tartalomba, legyen szó a Star Wars, a Marvel vagy éppen Tolkien univerzumról.

A RADAR, AMIRE SENKI NEM AKAR FELKERÜLNI

A tranzakció - mely a tervezett ütem alapján valamikor 2023-ban záródhat - ugyanakkor komoly veszélyt is rejt magában a Microsoft számára, a cég ugyanis a Meta-val és az Alphabettel ellentétben eddig sikeresen elkerülte a törvényalkotók célkeresztjét, ám a mostani akvizíció kapcsán könnyen felkerülhet arra a radarra, melyen már ott vannak a nagy versenytársak - köztük olyan óriáscégekkel, melyek szinte mindent egy tétre tesznek a metaverzum-rulettben.

A Microsoft azonban egyes források szerint komolyan hisz benne, hogy a deal megkapja a szükséges jóváhagyásokat, erre utal legalábbis, hogy nem hivatalos információk szerint hárommilliárd dollárnyi bánatpénz fizetését vállalta abban az esetben, ha az üzlet végül mégsem jöhetne létre.

Az üzemeltetői szakmát számos nagyon erős hatás érte az elmúlt években. A történet pedig messze nem csak a cloudról szól, hiszen az on-prem világ is megváltozott.

a címlapról