Az adatvédelem miatt vár versenyjogi vizsgálat az Apple-re
Az Apple az utóbbi időszakban látszólag meglehetősen komolyan veszi a felhasználók privát szférájának védelmét, ám ennek a törekvésnek lehetnek bizonyos hátulütői is.
Idén április óta, vagyis az iOS operációs rendszer 14.5-ös verziójának megjelenése óta a követőkódokat használó applikációk fejlesztői meglehetősen nehéz helyzetbe kerültek, ha az Apple platformján személyre szabott hirdetésekkel kívánják kiszolgálni a felhasználóikat. A cupertinói cég ebben a verzióban vezette be ugyanis a követőkódok tiltásának lehetőségét, mely minden, ilyen kódot (trackert) használó app első indulásakor a felhasználó kezébe adja a lehetőséget, hogy tiltsa az adott applikáció által használt internetes nyomkövetőket.
Bár a cél első olvasatra mindenképpen nemes, a lengyel versenyhatóság, az UOKiK most mégis úgy látja, hogy az Apple fenti gyakorlata a versenyjogba ütközhet. A lengyel hatóság konkrétan azt kívánja megvizsgálni az eset kapcsán, hogy a tiltás valójában nem arra irányult-e, hogy az Apple a perszonalizált hirdetések piacán gyengítse riválisainak pozícióját (az Apple maga is gyűjt felhasználói adatokat a személyre szabott hirdetésekhez, ez a követési tevékenység ugyanakkor kikapcsolható az iPhone-ok beállításainál).
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az Apple új adatvédelmi beállításainak pontos hatását a piacra egyelőre nehéz felmérni - a korábbi spekulációk alapján a mintegy 1,5 milliárd iOS-felhasználót potenciálisan érintő változások leginkább a Meta-nak fájhattak, ám a tavasz óta eltelt időszak üzleti jelentései alapján úgy tűnik, a cég portfóliójába tartozó Facebook közösségi szolgáltatást a vártnál kevésbé viselte meg a követőkódok működésének korlátozása.
A versenyjog részéről nem ez az első, és vélhetően nem is ez lesz az utolsó eset, amikor a szabályozó hatóságok azt feltételezik, hogy az Apple drákói szigora valójában nem szól másról, mint a versenytársak ellehetetlenítéséről.
Ennek kapcsán az App Store legendásan zárt rendszerért és szigorú felhasználási feltételeit szokták elsősorban példaként felhozni, melyet több szakhatóság és állam - így többek közt az Európai Bizottság versenyjogi szerve - sem néz jó szemmel.