Gigantikus bírságot kapott az Amazon Olaszországban
Európai viszonylatban kifejezetten figyelemre méltó összegű, mintegy 1,13 milliárd eurós büntetés kiszabásával végződött az olasz versenyhatóság vizsgálata, melyben az Amazon olaszországi piacterének működését vonták nagyító alá.
Hatalmas összegű, 1,13 milliárd eurós bírságot szabott ki az olasz versenyhatóság az Amazonra erőfölénnyel való visszaélés miatt - az amerikai multi eddigi európai fennállása alatt ez az egyik legszigorúbb büntetés, illetve konkrétan a legnagyobb összegű versenyügyi bírság, melyet uniós tagállam saját hatáskörben valaha kirótt az e-kereskedelmi óriásra.
Az illetékes versenyhatóság csütörtökön ismertetett határozata szerint az Amazon gyakorlatilag ráerőltette az olasz oldalon kereskedő marketplace partnerekre saját logisztikai szolgáltatását (Fulfilment by Amazon, azaz FBA) azáltal, hogy csak azoknak a kereskedőknek a termékei kaphatták meg a Prime címkét, melyek vállalták, hogy az Amazonnal is szállíttatják a csomagjaikat.
Modern SOC, kiberhírszerzés és fenntartható IT védelem (x) Gyere el meetupunkra november 18-án, ahol valós használati eseteken keresztül mutatjuk be az IT-biztonság legújabb trendjeit.
A Prime gyakorlatilag egyfajta hűségprogram szerepet tölt be az Amazonnál, mellyel könnyebben el lehet érni mintegy hétmillió, a program előnyeiért havi szinten fizető regisztrált vásárlót.
Az eljárás során az olasz versenyhatóság szorosan együttműködött az Európai Bizottság versenyjogi szervével, melynél jelenleg két folyamatban lévő eljárás is zajlik párhuzamosan az Amazon európai üzletmenetével kapcsolatban felmerülő esetleges jogsértések feltárása érdekében.
A Bizottság a korábbi, 2019-ben indult vizsgálat során már feltárta, hogy a cég előnyszerzésre használhatta fel a német és francia piactereken értékesítő vállalkozásoktól (harmadik fél) származó legkülönfélébb statisztikákat. Mivel az Amazon egyben ezen kereskedőpartnerek konkurenciájának is számít, ezért az adatok felhasználása a Bizottság álláspontja szerint törvénybe ütköző. Az ügy jelenleg a meghallgatási szakasznál tart, lezáró határozat előreláthatóan valamikor a jövő év első felében várható.
A második, 2020-ban indult vizsgálat az olasz ügyhöz hasonlóan annak igyekszik utána járni, hogy az Amazon a saját maga által forgalmazott, illetve az FBA-t használó marketplace-partnerek által kínált termékeket jogszerűen tűntette-e fel kereskedelmi felületein.