Beárazták a Digi-t, 232 milliárdot fizet érte a 4iG
Megállapodott egymással a 4iG Nyrt. és a Digi Távközlési Kft. román tulajdonosa, az RCS&RDS csoport a szerződéses feltételekben, így jövő év elején a részvénytársaság kezébe kerülhet a magyar távközlési piac meghatározónak tekintett szereplője.
Vége a találgatásoknak és spekulációknak, jóllehet nem a tervezett ütemben, de megállapodott egymással a 4iG Nyrt. és az RCS&RDS csoport a magyar távközlési piac egyik meghatározó szereplőjének tekintett, a mobil és a vezetékes szegmensben egyaránt jelen levő Digi Távközlési Kft. és leányvállalatai felvásárlásáról. Az ügylet a mai bejelentés alapján mintegy 625 millió euró, azaz átszámítva 232 milliárd forint értékben jöhet létre a hatóságok jóváhagyását követően, várhatóan 2022 januárjában.
A Digi jelenleg a második legnagyobb szereplő a hazai vezetékes szegmensben, elsősorban lakossági fókuszú, nyomott árú szolgáltatásokkal képviseltetve magát a mezőnyben. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a cég technológiai szempontból bármilyen lemaradással küzdene (leszámítva néhány ex-inviteles primer körzetet), így a társaság hazánkban elsőként indított FTTH-alapú optikai elérésen lakossági internetszolgáltatást, valamint éppen nemrég jelentette be, hogy bizonyos körzetekben XGS-PON technológiával 10 Gbps sávszélességű eléréseket is biztosít az év végétől.
A szolgáltatónak a cégcsoport legutóbbi üzleti jelentése szerint idén szeptember végén 917 ezer televíziós ügyfele, 740 ezer vezetékes internet valamint 626 ezer vezetékes telefon végpontja volt, ugyanakkor az előfizetői bázis az utóbbi években - az Invitel felvásárlását követően - jellemzően stagnált vagy kis mértékben csökkent. A vállalat összességében 1,1 milliós ügyfélkörrel rendelkezik országszerte.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Fontos kiemelni, hogy a Digi Távközlési Kft. a Magyar Telekom, a Telenor Magyarország és a Vodafone Magyarország mellett az egyetlen olyan cég hazánkban, mely klasszikus mobilszolgáltatás nyújtásához megfelelő licencekkel rendelkezik, ám a cég rendelkezésére álló spektrumkapacitás lényegesen kisebb, mint a nagyobb versenytársaké, ezzel behatárolva a Digi mozgásterét mind a lefedettségi mutatókat, mind a sávszélességet illetően.
A vállalat mobilhálózata ugyanakkor rekord sebességgel épült mostanáig, így a Digi a mobilszolgáltatás 2019-ben indult tesztüzeme után mostanra 2300 saját tulajdonú bázisállomással rendelkezik, lakossági kültéri lefedettsége pedig meghaladja a 90%-ot. A Diginek az előző negyedév végén 187 ezer mobilos ügyfele volt, akik a kapacitásból eredő hiányosságokért cserébe rendkívül nyomott áron vehetik igénybe a szolgáltatást.
A 4iG közleménye szerint a Digi megvásárlása fontos lépés lehet az állami és magántőke egyesítésével létrejövő nemzeti távközlési és telekommunikációs infrastruktúra-szolgáltató vállalat létrehozásában, melynek platformtársasága az Antenna Hungária lesz a felek augusztus végi bejelentésének megfelelően.
A 4iG az állammal kötött stratégiai megállapodása értelmében az Antenna Hungária Zrt.-be apportálja majd telekommunikációs érdekeltségeit, mellyel a 4iG a mostani felvásárlást követően immár biztosan többségi tulajdont szerez a vállalatban. A fúzió eredményeként új regionális távközlési holdingvállalat jön majd létre, amelynek hazai érdekeltségei (Antenna Hungária, DIGI, Invitel, Invitech, AH Net) a nyugat-balkáni régióban folyamatban lévő akvizícióknak köszönhetően további távközlési vállalatokkal egészülhetnek ki.
A lakossági előfizetők számára húsba vágó kérdés lehet ugyanakkor, hogy az eddig többnyire informatikai projektcégként működő 4iG hogyan boldogul majd a lakossági távközlési szegmensben, egy olyan ügyfélkörrel, melyet eddig arra kondicionáltak, hogy kifejezetten nyomott áron kaphat minőségi szolgáltatásokat. A cég a távközlési piacon végrehajtott eddigi akvizíciói is jellemzően inkább a vállalati ügyfélkörrel és szolgáltatásokkal rendelkező társaságokra korlátozódtak, egy kivétellel (Telenor Montenegro), ugyanakkor a 4iG-nak az eddigi tapasztalatok alapján meglehet a potenciálja ahhoz, hogy magához édesgessen a versenytársaktól önként vagy akaratlanul távozó szakembereket, ezzel felépítve, illetve megerősítve egy lakossági üzletágat.