Óriásit inflálódott egy év alatt a Black Friday
A fogyasztói társadalom ünnepnapjának közeledtével ismét akciókra lehet számítani többek közt a magyar e-kereskedők körében is, ám az idei Black Friday akciók még akkorát sem fognak szólni, mint a tavalyiak.
Dörzsölgethetik a tenyerüket, akik szketpikusan állnak hozzá az év tizenegyedik hónapját kísérő Black Friday - őrülethez, hiszen bár a kereskedelmi szektorban ezúttal is megjelennek majd az egy-két napig, hétig, netán egész novemberben tartó akciók, de fajlagosan nézve még így is jelentősen drágább lehet a legtöbb termék, mint egy évvel korábban.
Félretéve, hogy bizonyos kereskedői csoportoknak egyáltalán nem érdekük jelentős akciókat indítaniuk, ezért marketingtevékenységükben tudatosan inflálják a Black Friday - hatást, idén több kedvezőtlen jelenség is közrejátszik majd abban, hogy a szektor szereplői - beleértve a legnagyobb e-kereskedőket - mit és hogyan tudnak majd kínálni ebben az időszakban a vevőiknek.
A GKI Digital az árukereső.hu-val karöltve már most arra hívja fel a figyelmet, hogy drasztikus készlethiányok, áremelkedések sújtják a kereskedelmet, azon belül is kiemelten a műszaki cikkek piacát a koronavírus közvetlen következményeként akadozó ázsiai termelések, valamint a nemzetközi tengeri szállítmányozás lassulása miatt.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Magyarországon az áruhiány mellett az infláció és az euró árfolyam romlása is negatívan hat a fogyasztói árakra, emellett sok termékkategória esetén limitált a választék is. Összességében tehát az idei karácsonyi szezon drágább, és akciókban, választékban szerényebb lehet, mint a tavalyi - vélik a kutatócégnél.
Részben megerősítette a jelenség létezését Várkonyi Balázs, az eMAG és az Extreme Digital ügyvezetője, aki egy tegnapi online sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy az elektronikai termékek esetében a globális chiphiány hatásai jó eséllyel érződni fognak az idei bevásárlási hajrában. A cégvezető utalt többek közt a noteszgépekre, ahol a gyártók főleg az olcsóbb, belépőszintű modellek kínálatát, illetve gyártási volumenét szűkítették le, így a gyártási - ezzel párhuzamosan az értékesítési - fókusz a közép- és felső-középkategóriára helyeződött át.
A cég ezzel együtt azt ígéri, a jelentős készlethalmozásnak köszönhetően a jelenség nem fogja teljesen rányomni a bélyegét az idei Black Friday akciós napra, melyet egyébként november 19-én tart a társaság, idén először mindkét fő értékesítési felületén, az eMAG-on és az Extreme Digitalon egyszerre.
Az elektronikai kereskedelmi piac másik nagyágyúja, a MediaMarkt is hónapok óta folyamatosan igyekszik felhalmozni a raktárkészleteit, hogy az ellátási nehézségek ne nyomhassák rá a bélyegüket az akciós időszakra. A német kézben lévő cégnél nem egynapos lesz az akciós időszak, a MediaMarkt november 5-től 7-ig akciózik majd.
A november a különféle készülékeket forgalmazó távközlési szolgáltatók számára is a legsűrűbb időszaknak számít, itt a piacvezető Magyar Telekom egész hónapban akciózik (Cyber November). Az árengedmények (készüléktámogatás) mértéke azonban a folyamatos csökkenést mutató tendenciának megfelelően láthatóan csekélyebb, mint tavaly, a cég helyette azzal igyekszik vevőket - illetve előfizetőket - magához csábítani, hogy aki 22 hónapos részletfizetéssel vásárol meg egy terméket, annak az idei (decemberi) törlesztőrészletét elengedik.
A GKI Digital szerint jótékony hatást gyakorolhat az idei forgalomra, hogy számos vásárló a nyugdíjprémiumot és a jövő év elején esedékes SZJA-visszatérítést kvázi előre elkölti az év végi bevásárlás során. Fontos szempont lehet ugyanakkor, hogy előbbi elsősorban a hagyományos kiskereskedelmi forgalmat erősítheti, utóbbi pedig az áruhitel-felvételi hajlandóságot, illetve olyan családok vásárlási kedvét növelheti, melyek egyébként rendelkeznek megtakarításokkal.