:

Szerző: Koi Tamás

2021. november 3. 11:45

Óriásit inflálódott egy év alatt a Black Friday

A fogyasztói társadalom ünnepnapjának közeledtével ismét akciókra lehet számítani többek közt a magyar e-kereskedők körében is, ám az idei Black Friday akciók még akkorát sem fognak szólni, mint a tavalyiak.

Dörzsölgethetik a tenyerüket, akik szketpikusan állnak hozzá az év tizenegyedik hónapját kísérő Black Friday - őrülethez, hiszen bár a kereskedelmi szektorban ezúttal is megjelennek majd az egy-két napig, hétig, netán egész novemberben tartó akciók, de fajlagosan nézve még így is jelentősen drágább lehet a legtöbb termék, mint egy évvel korábban.

Félretéve, hogy bizonyos kereskedői csoportoknak egyáltalán nem érdekük jelentős akciókat indítaniuk, ezért marketingtevékenységükben tudatosan inflálják a Black Friday - hatást, idén több kedvezőtlen jelenség is közrejátszik majd abban, hogy a szektor szereplői - beleértve a legnagyobb e-kereskedőket - mit és hogyan tudnak majd kínálni ebben az időszakban a vevőiknek.

A GKI Digital az árukereső.hu-val karöltve már most arra hívja fel a figyelmet, hogy drasztikus készlethiányok, áremelkedések sújtják a kereskedelmet, azon belül is kiemelten a műszaki cikkek piacát a koronavírus közvetlen következményeként akadozó ázsiai termelések, valamint a nemzetközi tengeri szállítmányozás lassulása miatt.

black_everything

A szétszteroidozott diversity alkonya

Évtizedekben mérhető folyamatokat nem lehet profitorientált cégek asszisztálásával pár év alatt lezavarni, DEI csomagolásban.

A szétszteroidozott diversity alkonya Évtizedekben mérhető folyamatokat nem lehet profitorientált cégek asszisztálásával pár év alatt lezavarni, DEI csomagolásban.

Magyarországon az áruhiány mellett az infláció és az euró árfolyam romlása is negatívan hat a fogyasztói árakra, emellett sok termékkategória esetén limitált a választék is. Összességében tehát az idei karácsonyi szezon drágább, és akciókban, választékban szerényebb lehet, mint a tavalyi - vélik a kutatócégnél.

Részben megerősítette a jelenség létezését Várkonyi Balázs, az eMAG és az Extreme Digital ügyvezetője, aki egy tegnapi online sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy az elektronikai termékek esetében a globális chiphiány hatásai jó eséllyel érződni fognak az idei bevásárlási hajrában. A cégvezető utalt többek közt a noteszgépekre, ahol a gyártók főleg az olcsóbb, belépőszintű modellek kínálatát, illetve gyártási volumenét szűkítették le, így a gyártási - ezzel párhuzamosan az értékesítési - fókusz a közép- és felső-középkategóriára helyeződött át.

A cég ezzel együtt azt ígéri, a jelentős készlethalmozásnak köszönhetően a jelenség nem fogja teljesen rányomni a bélyegét az idei Black Friday akciós napra, melyet egyébként november 19-én tart a társaság, idén először mindkét fő értékesítési felületén, az eMAG-on és az Extreme Digitalon egyszerre.

Az elektronikai kereskedelmi piac másik nagyágyúja, a MediaMarkt is hónapok óta folyamatosan igyekszik felhalmozni a raktárkészleteit, hogy az ellátási nehézségek ne nyomhassák rá a bélyegüket az akciós időszakra. A német kézben lévő cégnél nem egynapos lesz az akciós időszak, a MediaMarkt november 5-től 7-ig akciózik majd.

A november a különféle készülékeket forgalmazó távközlési szolgáltatók számára is a legsűrűbb időszaknak számít, itt a piacvezető Magyar Telekom egész hónapban akciózik (Cyber November). Az árengedmények (készüléktámogatás) mértéke azonban a folyamatos csökkenést mutató tendenciának megfelelően láthatóan csekélyebb, mint tavaly, a cég helyette azzal igyekszik vevőket - illetve előfizetőket - magához csábítani, hogy aki 22 hónapos részletfizetéssel vásárol meg egy terméket, annak az idei (decemberi) törlesztőrészletét elengedik.

A GKI Digital szerint jótékony hatást gyakorolhat az idei forgalomra, hogy számos vásárló a nyugdíjprémiumot és a jövő év elején esedékes SZJA-visszatérítést kvázi előre elkölti az év végi bevásárlás során. Fontos szempont lehet ugyanakkor, hogy előbbi elsősorban a hagyományos kiskereskedelmi forgalmat erősítheti, utóbbi pedig az áruhitel-felvételi hajlandóságot, illetve olyan családok vásárlási kedvét növelheti, melyek egyébként rendelkeznek megtakarításokkal.

a címlapról